چکیده:
هدف: این پژوهش به منظور ارائه مدل تاثیر آمادگی و اعتماد دولت الکترونیک بر کیفیت خدمات با نقش میانجی پذیرش دولت الکترونیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاههای اجرایی انجام شده است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاههای اجرایی استان آذربایجان غربی هستند که تعداد 173 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران برآورد و به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد و مدل علّی با استفاده از نرمافزار SMART PLS و روش معادلات ساختاری (SEM) آزمون شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آمادگی دولت الکترونیک بر پذیرش دولت الکترونیک، اعتماد الکترونیک بر پذیرش دولت الکترونیک، پذیرش دولت الکترونیک بر کیفیت خدمات، آمادگی دولت الکترونیک بر کیفیت خدمات، و اعتماد الکترونیک بر کیفیت خدمات اثر مثبت و معناداری دارند. به علاوه، پذیرش دولت الکترونیک در رابطه بین آمادگی و اعتماد دولت الکترونیک بر کیفیت خدمات نقش میانجی ایفا میکند.
Purpose
The aim of this study was to present a model for the impact of e-government’s readiness and trust on quality of services with regard to the mediating role of e-government acceptance from the view point of IT managers and experts of West Azerbaijan agencies.
Methodology
The present study was applied in terms of type and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population consisted of 314 IT managers and experts of West Azerbaijan Province agencies. Applying stratified random sampling method and Cochran’s formula, 173 individuals were selected. Data were collected by administering questionnaires and were tested using SMART PLS software as well as structural equation modeling to reach the casual model.
Findings
The results of the study show that the following impacts are positive and significant: e-government readiness on e-government acceptance, e-government trust on e-government acceptance, e-government acceptance on quality of e-services, e-government readiness on quality of e-services, and e-government trust on quality of e-services. In addition, e-government acceptance plays a mediating role in the relation between e-government readiness and trust, on the one hand, and quality of e-services, on the other.
خلاصه ماشینی:
دولت الکترونیک به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی کشورها محسوب میشود و از مزایای اصلی آن ارائه خدمات دولتی با هزینه کمتر و اثر بخشی بالاتر بهبود ارتباطات میان سازمانهای دولتی با بخش های تجاری و صنعت افزایش بهره وری جایگزینی نیروی کار بهبود کنترل مدیریتی صرفه جویی در زمان بهبود فرایند تصمیم گیری و بهبود تولید و خدمات ارائه شده است و دولت های مختلف جهان در تلاش هستند که از این تحولات برای بهبود شرایط زندگی و ارتباط با شهروندان خود استفاده کنند زیرا در عصر حاضر توجه به تغییرات محیط و پاسخگویی سریع به ارباب رجوع نیاز ضروری تمام سازمانهاست معتمدی دسترنجی، ۱۴۰۰) روند پیشرفت دولت الکترونیک بیانگر آن است که خدمات دولت الکترونیک در آینده به سمت خدمات تعاملی پیش خواهد رفت و به جای ارائه صرف داده ها و اطلاعات روی شبکه زمینه تعامل فزاینده میان شهروندان و مدیریت دولتی در عرصه های مختلف فراهم خواهد شد بیک زاد و رحیم زاده (۱۳۹۶) از سوی دیگر شرط لازم برای توسعه دولت الکترونیکی داشتن مدلی موثر برای آمادگی دولت الکترونیک است آمادگی دولت الکترونیک تنها محدود به بدنه دولت نیست.