چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی با امید به زندگی، انزوای اجتماعی و عملکرد تحصیلی در نوجوانان بود. هدف که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه، کلیه نوجوانان 15 تا 18 سال ساکن شهر تهران در سال 1400 بودند. حجم نمونه این مطالعه بر اساس مطالعه سعدی پور (1399)، 150 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامههای اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در نوجوانان صادق زاده و همکاران (1397) - 32 آیتمی، امید به زندگی اشنایدر (1991) – 12 آیتمی و پرسشنامه انزوای اجتماعی چلبی و امیرکافی (1381) - 19 آیتمی و معدل کل آخرین نیمسال تحصیلی برای ارزیابی عملکرد تحصیلی جهت جمع آوری دادهها استفاده گردید، دادهها مورد تحلیل آزمونهای همبستگی و رگرسیون قرارگرفت. نتایج این پژوهش نشان داد میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با انزوای اجتماعی، رابطه مثبت معنادار دارد در حالی که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با عملکرد تحصیلی، رابطه منفی معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش از پرسشنامه هاي اعتياد به شبکه هاي اجتماعي مجازي در نوجوانان صادق زاده و همکاران (١٣٩٧)- ٣٢ آيتمي ، اميد به زندگي اشنايدر(١٩٩١) – ١٢ آيتمي و پرسشنامه انزواي اجتماعي چلبي و اميرکافي (١٣٨١)- ١٩ آيتمي و معدل کل آخرين نيمسال تحصيلي براي ارزيابي عملکرد تحصيلي جهت جمع آوري داده ها استفاده گرديد، داده ها مورد تحليل آزمون هاي همبستگي و رگرسيون قرارگرفت .
به تبع استفاده از فضاي مجازي و 1Ben-Ze’ev 2Stadtfeld, Vörös, Elmer, Boda & Raabe 3Odriozola-González & Planchuelo-Gómez 4Gómez-Galán, , Martínez-López, Lázaro-Pérez & Sarasola 5Esteves, Scoloveno, Mahat, Yarcheski & Scoloveno شبکه هاي اجتماعي آنلاين با احساس تنهايي کمتر و عزت نفس بيشتر و رضايت از زندگي مرتبط است .
در ايران بيش از ٥٧ ميليون نفر ( معادل با حدودا بيش از ٦٩ درصد از جمعيت ) کاربران اينترنتي هستند(مرکز جهاني اينترنت ،٢٠١٩) و مطالعات جهاني 6Seabrook, Kern & Rickard 7Hamid, Waycott, Chang & Kurnia 8Cepe 9Rheingold نشان داده است امروزه جوانان و نوجوانان ، بيشترين مخاطبان و استفاده کنندگان شبکه هاي اجتماعي و فضاي مجازي را تشکيل مي دهند (ليم و چو ،٢٠١٠) به طوري که ٩٣ درصد از نوجوانان ١٥ تا ١٧ ساله از طريق به اينترنت دسترسي دارند(مک کري، گتينگس و پورسل ،٢٠١١٧٠) و ٩٢ درصد آنان در شبکه هاي اجتماعي مجازي فعاليت مي کنند(کلس ، مک کري و گريليش ،٢٠١١٩١).
در جدول (٢) نتايج آزمون همبستگي پيرسون بين متغير مستقل (ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي) با متغيرهاي وابسته اميد به زندگي و مولفه هاي آن ، انزواي اجتماعي و مولفه هاي آن و عملکرد تحصيلي آمده است .