چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی املا و اختلال املا نویسی در دانش آموزان ابتدایی می باشد. این مقاله به روش مروری و برای جمع آوری اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات مرتبط در این زمینه مراجعه شده است که بعد از بررسی دقیق منابع به این نتیجه رسیدیم که وجود هر اختلال یادگیری در دانش آموزان باعث اختلال در پیشرفت تحصیلی می شود، که اختلال املا یکی از این اختلالات است. اختلال املا یکی از شایع ترین اختلالات دوران ابتدایی می باشد که بیش از یک قرن متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان آن هستند. که اگر این اختلال درمان نشود باعث افت تحصیلی در مقطع ابتدایی و بعد باعث کاهش اعتماد به نفس در دانش آموز می شود. در این مقاله ابتدا تعریفی از املا و بعد از آن عواملی که در این اختلال تاثیر گذار است، مورد بررسی قرار گرفت و سپس عناصر و راهکار های یادگیری بهتر املا را مورد تحلیل قرار دادیم.
خلاصه ماشینی:
این مقاله به روش مروری و برای جمع آوری اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات مرتبط در این زمینه مراجعه شده است که بعد از بررسی دقیق منابع به این نتیجه رسیدیم که وجود هر اختلال یادگیری در دانش آموزان باعث اختلال در پیشرفت تحصیلی می شود، که اختلال املا یکی از این اختلالات است.
املاء یا هجی کردن از جایگاه ویژهای در برنامه درسی برخوردار است زیرا در این درس به دانش آموزان فرصت داده می شود تا بتوانند به یک دست نوشت معیار و استاندارد برسند و از این طریق الگو سازی کنند و تولید های دیگر خود را به کمک آن ضابطه مند سازند.
بنابراین لزوم توجه به این درس کاملاً روشن است و در نوشتن املا دانشآموزان باید موارد زیر را رعایت کنند: ۱- گوش دادن: تشخیص دقیق کلمات و درک آنها.
کرد و رحمت زهی (1397) در مقالهای تحت عنوان اختلالات دیکته نویسی در دوره ابتدایی دریافتند که اگر معلمان درس املا همانطور که جدی میگیرند روش تدریس آن را نیز مطابق با روش با تدریسهای ارائه شده در کتابهای مراکز تربیت معلم تدریس کنند به نظر میرسد دانشآموزان مشکلی در این درس نخواهند داشت.
ناصرپور و همکاران (1398) در مقالهای تحت عنوان شناسایی عوامل موثر در اختلالات املانویسی دانشآموزان ابتدایی به این نتیجه رسیدند که درس املا رابطه بسیار نزدیکی با سایر دروس دارد زیرا افراد در تمام زندگی خود با نوشتن سروکار دارند.
۱۸) روش دیگر در تصحیح املا این است که دانشآموزان با اشتباهات خود جمله بسازند و یا دیکته به صورت جمله سازی از لغات مهم درس باشد.