چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر سلامت عمومی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه والدین (مادران) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مرکز اختلالات یادگیری شهرپارس آباد در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 30 نفر بعد از غربالگری از طریق پرسشنامه سلامت عمومی، انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایشی مورد مداخله درمانی (به مدت 8 جلسه، هر جلسه به مدت 90 دقیقه) قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شد که برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که آموزش تاب آوری بر بهبود سلامت عمومی و مولفه های آن (اختلال جسمانی، اختلال اضطراب و بی خوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی) والدین (مادران) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص تاثیر معناداری داشت (05/0<p، 01/0P<p). باتوجه به نتایج به دست آمده می توان بیان کرد این آموزش می تواند به عنوان گزینه مطلوب آموزشی برای بهبود سلامت عمومی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص محسوب شود.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که آموزش تاب آوری بر بهبود سلامت عمومی و مولفههای آن (اختلال جسماني، اختلال اضطراب و بي خوابی، اختلال در كاركرد اجتماعي و افسردگی) والدین (مادران) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص تاثیر معناداری داشت (05/0P<، 01/0P واژههاي كليدي: آموزش تاب آوری، اختلال یادگیری خاص، سلامت عمومی مقدمه تنوع بسيار زياد و گسترش زماني يادگيري انسان كه به وسعت طول عمر اوست، باعث شده است علي رغم تفاوتهاي زيادي كه در يادگيري با هم دارند، برخي افراد در روند عادي يادگيري و آموزش دچار مشكل شوند (احدی و کاکاوند، 1398).
در تحقیقی ریچا mp; Yates> (2014) بیان کردند که داشتن کودک دارای مشکلات رشدی و استرس ناشی از آن معمولاً تأثیر عمیقی بر سلامت روان و رضایت از زندگی والد با توجه نتایج مطالعاتی در خصوص پایین بودن سلامت عمومی در والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص، انجام مداخلات روانشناختی که بتواند با تاثیر بر میزان تحمل و تاب آوری این مادران؛ شرایط روانشناختی آنان را تغییر دهد، بسیار مهم است.
براین اساس، مطالعه حاضر در این راستا به به منظور بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر سلامت عمومی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خا - resilience - Scheffers - Connor & Davidson -Kordich-Hall & Pearson -Takayama -Vincent -Bonanno & Mancini -Bartone -Kabodi -Takayama روش پژوهش روش پژوهش حاضر با توجه به اهداف و فرضیههای آن از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود.