چکیده:
هدف از پژوهش حاضر «ارزیابی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و تاثیر آن بر رضایت از خدمات کتابخانهای» است. روش این پژوهش توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری آن کلیة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 379 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامۀ سواد اطلاعاتی دارای 16 سوال پنجگزینهای و پرسشنامه رضایت از خدمات کتابخانه دارای 39 سوال پنجگزینهای در مقیاس لیکرت میباشند. روایی پرسشنامه توسط استادها تایید و ضریب پایایی برای پرسشنامه سواد اطلاعاتی 80/0 و برای پرسشنامه رضایت از خدمات کتابخانه 79/0بهدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که وضعیت ادراکی جامعه برای سواد اطلاعاتی مطلوب است. بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و رضایت از خدمات کتابخانهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطهای معنیدار وجود دارد که میزان این ارتباط 816/0 است. بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و امکانات فیزیکی و رفاهی رابطهای معنیدار وجود ندارد. بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و رضایت از انواع منابع اطلاعاتی کتابخانهای رابطهای معنیدار وجود دارد که میزان این ارتباط 0. 739 است؛ در ضمن بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و رضایت از کیفیت خدمات کتابخانهای رابطهای معنیدار وجود دارد که میزان این ارتباط 0. 665 است؛ همچنین بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و رضایت از ویژگی کارکنان کتابخانهای رابطهای معنیدار وجود دارد که میزان این ارتباط 744/0 است.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف از پژوهش حاضر «ارزيابي سواد اطلاعاتي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز و تأثير آن بر رضايت از خدمات کتابخانه اي» است .
بين سواد اطلاعاتي دانشجويان و رضايت از خدمات کتابخانه اي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز رابطه اي معنيدار وجود دارد که ميزان اين ارتباط ٠/٨١٦ است .
٧٣٩ است ؛در ضمن بين سواد اطلاعاتي دانشجويان و رضايت از کيفيت خدمات کتابخانه اي رابطه اي معنيدار وجود دارد که ميزان اين ارتباط ٠.
Information literacy عوامل ديگر ميدانند؛ چرا که اين امر باعث ايجاد معيارهايي در زمينه نوع و ميزان خدمات دريافت شده آنان ميشود و به همين دليل کتابخانه ها بايد در فواصل زماني مختلف به چنين ارزيابيهايي اقدام کنند (گلدهور،١ ٢٠١٠).
براي بررسي فرضيه هاي پژوهش ابتدا نرمال بودن توزيع نمرات مورد بررسي قرار گرفت و براي بررسي رابطه بين سواد اطلاعاتي با ابعاد رضايت کاربران از خدمات کتابخانه اي از روش پارامتريک ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد.
بر اساس نتايج جدول ، درجه معني داري به دست آمده (٠٠٠١=P) کمتر از سطح خطا (٠/٠٥) است ، لذا فرضيه صفر رد ميشود و ميتوان نتيجه گرفت که بين دو متغير سواد اطلاعاتي دانشجويان و رضايت از خدمات کتابخانه اي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز رابطه اي معنيدار وجود دارد که ميزان اين ارتباط ٠/٨١٦ است .
نتيجه فرضيه اصلي پژوهش : بين سواد اطلاعاتي دانشجويان و رضايت از خدمات کتابخانه اي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز رابطه اي معنيدار وجود دارد.