چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از فناوری های ارتباطی بر سواد رسانه ای در هنرستان های ناحیه یک شهر اصفهان بود. مطالعه حاضر از لحاظ دستهبندی پژوهشهای توصیفی، از نوع پیمایشی بهشمار میآید. جامعه آماری این پژوهش نیز شامل هنرآموزان و دبیران هنرستان های ناحیه ۱ شهر اصفهان است، که تعداد کل آنان 256 نفر است. وضعیت این هنرستانها قبل و بعد از به کارگیری فاوا از دیدگاه دانشآموزان و معلمان بررسی شده است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقه بندی شده و براساس فرمول کوکران و سپس اعمال فرمول تصحیح، 91 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند درنهایت، با استفاده از جدول اعداد تصادفی، نمونه آماری، انتخاب و پرسشنامه در میان آنان توزیع شده است. دادههای مورد نیاز پژوهش به دو روش مطالعات کتابخانهای و تحقیقات میدانی گردآوری شدند. . نتایج نشان داد شدت اثر استفاده از فناوری های ارتباطی بر سواد رسانه ای 581/0 محاسبه شده است و آماره احتمال آزمون نیز 086/8 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5% یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد تاثیر مشاهدهشده معنادار است. مقدار معناداری نیز برابر 000/0 محاسبه شده است که از سطح خطای 05/0 کوچکتر بوده و نشان از معناداری است. بنابراین با اطمینان 95% استفاده از فناوری های ارتباطی بر سواد رسانه ای در هنرستان های ناحیه یک شهر اصفهان تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
فناوریهای ارتباطی، سواد رسانهای، هنرستان، اصفهان مقدمه فناوری اطلاعات و ارتباطات چارچوب و یا ساختاری را به وجود میآورد که از این طریق کیفیت آموزش و پرورش ارتقا یافته، دانشآموزان و معلمان میتوانند با استفاده از این فناوری به منابع یادگیری وسیعی دست یابند، انگیزه یادگیری خود را افزایش دهند و شکلهای مختلف یادگیری را مورد استفاده قرار دهند.
با این حال، علیرغم ادبیات اثربخشی یادگیری آنلاین، اطلاعات کمی در مورد تأثیر سواد رسانه ای دانش آموزان بر نتایج یادگیری مؤثر در یادگیری آنلاین وجود دارد.
این مطالعه ارتباط بین سه نوع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و چهار حوزه شایستگی MIL را بررسی میکند.
نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از فناوری های ارتباطی بر سواد رسانه ای در هنرستان های ناحیه یک شهر اصفهان بود.
نتایج نشان داد شدت اثر استفاده از فناوری های ارتباطی بر سواد رسانه ای 581/0 محاسبه شده است و آماره احتمال آزمون نیز 086/8 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5% یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد تأثیر مشاهدهشده معنادار است.
نتایج نشان داد شدت اثر استفاده از فناوری های ارتباطی بر سواد رسانه ای 581/0 محاسبه شده است و آماره احتمال آزمون نیز 086/8 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5% یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد تأثیر مشاهدهشده معنادار است.
بنابراین با اطمینان 95% استفاده از فناوری های ارتباطی بر سواد رسانه ای در هنرستان های ناحیه یک شهر اصفهان تاثیر معناداری دارد و فرضیه پژوهش تایید می گردد.
Hair JF, Ringle CM, Sarstedt M 2011 J.