چکیده:
انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته میشود که به رفتار، نیرو و جهت میدهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال میسازند. محققان به طور کلی انگیزه را به دو دستۀ درونی و بیرونی تقسیم میکنند. انگیزۀ درونی، میل و اشتیاق برای انجام کاری است که حتی بدون وجود پاداش بیرونی، برای شخص، بسیار ارزشمند یا لذتبخش است. اما انگیزۀ بیرونی تمایل به انجام کاری است که نتیجه یا پاداش خاصی را برای شخص به ارمغان میآورد .انگیزۀ یادگیری در دانشآموزان، به معنای تمایل درونی آنها برای مشارکت طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. این تمایل میتواند ناشی از انگیزههای درونی یا منابع بیرونی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر انگیزه در یادگیری و راهکارهای ایجاد آن در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یکی از مهمترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانشآموز برای یادگیری، فعال نگهداشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمرکز بیشتر می شود.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزه در یادگیری و راهکارهای ایجاد آن در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است.
پیشینه تحقیق در این گفتار به اختصار به بیان مطالعات و تحقیق هایی که در این زمینه انجام گرفته است، می پردازیم : بیابانگرد (1384) در مقاله ای با عنوان رابطه میان عزت نفس، انگیزه پیشرفت، و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های تهران به بررسی رابطه بین عزت نفس و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان مورد پرداخته و نتیجه چنین حاصل شده است که : « میان عزت نفس، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی، میان عزت نفس و انگیزه پیشرفت، میان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی، و میان انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی معنادار وجود دارد .
از دیگر یافته های این پژوهش آن بود که بین جهت گیری بی انگیزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
روش تحقيق پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رابطه هوش هیجانی و هوش شناختی بر یادگیری دانش آموزان به شیوة توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است و با توجه به روش پژوهش، جامعه آماري پژوهش شامل کلیة اسناد، مدارك و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی می باشد.
ادبیات جامعه مدار: بررسی داستانهای مختلف در گروه های کلاسی دانش آموزان تشویق و نقش آن در ایجاد انگیزه یادگیری تشويق يكي از ابزارهاي مهم تعليم و تربيت است كه تأثير شگرفي بر روابط ميان انسانها، اصلاح رفتار و انگيزه آنها دارد.