چکیده:
در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. یکی از این عوامل موثر متغیرهای شناختی و فراشناختی می باشد. شناخت به معنای عام آن یعنی دانستن و شامل فرایندهای عالی ذهنی مانند: حل مسئله، خلاقیت، درک مطلب، ربط دهی و استدلال می گردد، در حالیکه فراشناخت دانش نسبت به تمام فرایندهای شناختی است. فراشناخت بر دانش فرد درباره فرایندهای شناختی خود، فرایند عمل، سازماندهی و هماهنگی مجموعه ای از جریان ها و نیز هر گونه دانش یا کنش شناختی که موضوع آن شناخت یا تنظیم شناخت باشد اطلاق می گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای روانشناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد شناخت دانش آموزان درباره توانایی هایشان و آگاهی از راهبردهای شناختی و فراشناختی، منجر به بهبود یادگیری و افزایش عملکرد تحصیلی در آنها می گردد.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش متغیرهای شناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان نگار فولادوند 1 ، فروغ فرهادزاده شوشتری 2 ، زیبا دهقان 3 1 کارشناسی روانشناسی ، دانشگاه پیام نور مرکز الشتر (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد حکمت هنر اسلامی ، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم 3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد نورآباد ممسنی چکیده در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند.
نتایج پژوهش نشان می دهد شناخت دانش آموزان درباره توانایی هایشان و آگاهی از راهبردهای شناختی و فراشناختی، منجر به بهبود یادگیری و افزایش عملکرد تحصیلی در آنها می گردد.
[1] رشد و موفقیت دانش آموزان و جایگاه آنان در جامعه همواره مورد توجه نظام آموزش و پرورش بوده و این سازمان در تلاش است تا دانش آموزان در همه ابعاد و زمینه ها اعم از سلامتی ، عاطفی ، شناختی و شخصیتی و همچنین کسب مهارت ها و انواع توانمندی ها به پیشرفت و تعالی برسند .
روش تحقيق پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای شناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان به شیوة توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است و با توجه به روش پژوهش، جامعه آماري پژوهش شامل کلیة اسناد، مدارك و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی می باشد.
فلاول دربارۀ دانش فراشناختی به سه مؤلفۀ زیر اشاره کرده است: الف- اطلاع فرد از نظام شناختی خود: انچه فرد می بایست در حوزه یادگیری و تحلیل اطلاعات بداند در این مولفه جای می گیرد و مشتمل بر اطلاعاتی چون تواناییهای حافظه، مراحل حافظه، انواع حافظه و ظرفیت آنها، نحوه بررسی مطالب و فرآیندهای کنترل کننده است.