چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تبیین رابطه آموزش سواد رسانهای با خلاقیت و توسعه یادگیری الکترونیکی دانش آموزان پسر پایه نهم شهر دورود به انجام رسیده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه نهم شهر دورود به تعداد 1380 نفر است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 302 نفر تعیین شد. برای انتخاب نمونهها از روش تصادفی ساده استفاده شد. جهت گردآوری دادههای کمی پژوهش از پرسشنامه استاندارد سواد رسانهای، پرسشنامه خلاقیت تورنس و پرسشنامه یادگیری الکترونیکی واتکین و همکاران (2004) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها برای این پژوهش به ترتیب 78/.، 81/0 و 74/0 بوده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین آموزش سواد رسانهای با خلاقیت به میزان 419/. و با توسعه یادگیری الکترونیکی به میزان 566/. رابطه مثبت وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که بین هریک از مولفههای سواد رسانهای درک محتوای پیامهای رسانهای، آگاهی از اهداف پنهان پیامهای رسانهای، گزینش آگاهانه پیامهای رسانهای، نگاه انتقادی به پیامهای رسانهای، تجزیه و تحلیل پیامهای رسانهای با خلاقیت و یادگیری الکترونیکی دانش آموزان پسر پایه نهم شهر دورود رابطه مثبت وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت آموزش هدفمند سواد رسانهای در مدارس نقش مهمی در توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانش آموزان داشته و به تبع آن موجب پیشرفت تحصیلی و بهیود و تقویت یادگیری آنان میشود.
Objective: This research was done with the purpose of explaining the relationship between media literacy education and creativity and the development of e-learning among 9th grade male students in Doroud city. Methodology: The present research method is descriptive-survey of correlation type. The statistical population of the research includes all 1380 male students in the ninth grade of Doroud city, and the sample size was determined based on Morgan's Kargesi table of 302 students. A simple random method was used to select the samples. In order to collect quantitative research data, standard media literacy questionnaire, Torrance creativity questionnaire and Watkin et al.'s (2004) electronic learning questionnaire were used. The reliability of the questionnaires for this research is 78., 0.81 and 0.74. Pearson's correlation coefficient and regression were used to test the research hypotheses.Results: The findings of the research showed that between teaching media literacy and creativity at the rate of 419/. and with the development of electronic learning to the amount of 566/. There is a positive relationship. The results of this study also showed that between each of the components of media literacy: understanding the content of media messages, awareness of the hidden goals of media messages, conscious selection of media messages, critical look at media messages, analysis There is a positive relationship between media messages and creativity and electronic learning of 9th grade boy students in Doroud city.Conclusion: According to the results of this research, it can be said that targeted media literacy training in schools has an important role in the development of students' educational and research activities, and as a result, it leads to academic progress and efficiency and strengthens their learning.
خلاصه ماشینی:
com اطلاعات مقاله چکيده هدف : اين پژوهش با هدف تبيين رابطه آموزش سواد رسانه اي با خلاقيت و توسعه يادگيري الکترونيکي دانش آموزان پسر پايه نهم شهر دورود به انجام رسيده است .
نتايج اين پژوهش همچنين نشان داد که بين هريک از مؤلفه هاي سواد رسانه اي درک محتواي پيام هاي رسانه اي، آگاهي از اهداف پنهان پيام هاي رسانه اي، گزينش آگاهانه پيام هاي رسانه اي، نگاه انتقادي به پيام هاي رسانه اي، تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي با خلاقيت و يادگيري الکترونيکي دانش آموزان پسر پايه نهم شهر دورود رابطه مثبت وجود دارد.
Kleemans روش پژوهش اين پژوهش با هدف تبيين رابطه بين آموزش سواد رسانه اي با خلاقيت و يادگيري الکترونيکي دانش آموزان پسر پايه نهم شهر دورود به روش توصيفي - پيمايشي از نوع همبستگي به انجام رسيده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تبيين رابطه بين آموزش سواد رسانه اي با خلاقيت و توسعه يادگيري الکترونيکي دانش آموزان پسر پايه نهم شهر دورود به روش توصيفي- پيمايشي از نوع همبستگي به انجام رسيده است .
نتيجه آزمون فرضيه اصلي نشان داد که از ديدگاه دانش آموزان پسر پايه نهم شهر دورود بين آموزش سواد رسانه اي با خلاقيت و توسعه يادگيري الکترونيکي رابطه وجود دارد.
Investigating the impact of media literacy education on creativity and critical thinking of secondar school students in Bandar Abbas city.