چکیده:
امروزه ورود به حوزه مدیریت کیفیت برای سازمانها از اهمیت ویژهای برخوردار است. مدلهای تعالی سازمانی ابزاری است که سازمانها را در این مسیر رهنمون میکند. بدین منظور، سازمانها ازجمله شبکه بانکی کشور، رویکردهای گوناگونی را در سازمان خود در راستای تحقق ارزشهای مدلهای تعالی استقرار میکنند؛ اما محدودیت منابع موجود از قبیل هزینه، نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی و غیره، استقرار تمامی این رویکردها را میسر نمیسازد؛ ازاینرو مسئله اصلی این است که کدام رویکردها بیشترین تأثیر را در ارتقای سطح کیفیت خواهند داشت. هدف اصلی این پژوهش، کشف روابط پویای موجود بین رویکردها و معیارها و زیرمعیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM و پسازآن کشف روابط دینامیکی موجود بین این رویکردها و درنهایت بهینهسازی مدل شبیهسازی استخراج شده است. برای این منظور ابتدا رویکردهای معمول در مدل تعالی سازمانی استخراج و خوشهبندی شدند؛ سپس با استفاده از روش پویاییشناسی سیستمها، حلقههای علّی بین متغیرها که همان رویکردها است، کشف و روابط دینامیکی استخراج شده است. درنهایت با پارامترهای موجود در شبکه بانکی، موارد شبیهسازی شده و میزان رشد تعالی سازمانی در بانک یادشده در طول 20 سال بهینهسازی شده است. جامعه آماری شبکه بانکی کشور بوده است و دادهها در بازه زمانی سالهای 1397 و 1398 استخراج و مدلسازی شدهاند.
Nowadays, quality management is an important field for organizations, including the banking system, which faces fierce competition. Organizational Excellence Models serve as guides to help organizations improve their quality. The main aim of this study was to investigate the dynamic relationships between the approaches and criteria of the EFQM organizational excellence model and optimize the simulation of these relationships. To do this, we first identified the common approaches in the organizational excellence model and clustered them using the fuzzy clustering method. Next, we used the systems dynamics method of causal rings to discover the dynamic relationships between these approaches. Finally, using data from the banking system in Iran, we simulated cases and optimized the growth rate of organizational excellence in the sample over 20 years (2018-2019).