چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش توسعه چارچوب آموزش کارآفرینی در مدارس میباشد که این چارچوب میتواند به عنوان مبنایی برای برنامه ریزی مدیران آموزش و پرورش کشور مورد استفاده قرار گیرد.روش پژوهش: پژوهش از منظر هدف در حوزه تحقیقات توسعه ای و کاربردی است و دادههای گردآوری شده و تحلیل آن کیفی و روش گردآوری دادهها فرا ترکیب است.یافتهها: در این پژوهش بر اساس روش فرا ترکیب، 759 مقاله معتبر علمی انتشار یافته در بازه زمانی 1956 الی 2021 مورد بررسی قرار گرفت. پس از پالایش و کنترل کیفیت متون، تعداد 77 مقاله برای کدگذاری و تحلیل استفاده گردید. کدهای استخراج شده در این پژوهش با یکدیگر ترکیب شده و تعداد 51 مفهوم و 8 مقوله بهدست آمد. نتیجهگیری: چارچوب به دست آمده از 8 مقوله تشکیل شده که شامل مشارکت داوطلبان در آموزش کارآفرینی، شیوههای آموزش کارآفرینی، حمایت از آموزش کارآفرینی، آموزش کارآفرینی در سایر دروس، مهارتهای کسب شده، نگرشهای کسب شده، دانش کسب شده و نحوه ارزیابی میباشد.
Objective: The purpose of this study is to develop an entrepreneurship education framework in schools, which can be used as a basis for planning the country's education managers. Methods: this research is practical and data collection and analysis has been done based on meta-synthesis approach Results: In this research, according to the meta-synthesis approach, 759 valid published articles were investigated between 1956 and 2021. After refining and controlling the quality of texts, 77 articles were used for coding and analysis. Conclusion: the extracted codes were synthesized and it led to 51 concepts and eight topics. These topics include: volunteers’ participation in entrepreneurship education, methods of entrepreneurship education, supporting entrepreneurship education, entrepreneurship education in other subjects, the acquired skills, the acquired attitudes, the acquired knowledge, and the method of evaluation.
خلاصه ماشینی:
سه هدف عمده از آموزش کارآفريني شامل کسب دانش در کارآفريني براي درک بهتر پديده ها، توسعه مهارت هاي کارآفريني و توسعه خصوصيات شخصيتي مانند رهبري يا ابتکار جهت نگرش بهتر در زندگي ميباشد(برين ٦ ٢٠٠٤): دربسياري از کشورها سياستگذارن آموزشي و برنامه ريزان درسي موضوع کارآفريني را در برنامه درسي دبيرستان ها و حتي دبستان ها وارد نموده اند تا از اين طريق به پرورش و تربيت جوانان خلاق ، نوآور و کارآفرين کمک نمايند (گارتنر و وسپر٧، ١٩٩٤).
Barma, Laferrière, Lemieux, Massé-Morneau, & Vincent 2.
Aghajani, Hassan Ali, Farajollahi, Mehran, Faraj Elahi, Ganjeh Khor, Ziba (2011), The role of education on the entrepreneurial spirit of students in vocational vocational schools for girls in Mazandaran province, Journal of Women's Psychological Social Studies, 9 (3), 111-137 Ahmadpour Karimabadi, Fariba; Behmai, Leila; Barkat, Gholamhossein (1400).
Barriers to entrepreneurship development in Iran’s higher education: A qualitative case study.
"Entrepreneurship and enterprise education in schools and colleges: Insights from UK practice.
" International Journal of Entrepreneurship Education 6 (2):48.
"Using business entrepreneurship practices to engage middle school students in STEM learning: Three years' perspective.
Huang, Jidong, John B Jackson, Pradeep Nair, and Amy Cox-Petersen.
"Using lean start-up approach to integrate engineering education with entrepreneurship practices at middle schools.
University entrepreneurship education: a design thinking approach to learning.
"The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intention.
"Project-based entrepreneurship education model in vocational high schools.
Developing a model of entrepreneurship education for school students [Persian].
"The impact of an entrepreneurship education program on entrepreneurial competencies and intention.