چکیده:
صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پویا، بخش مهمی از فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشورهای توسعهیافته و درحال توسعه را به خود اختصاص داده است. استان آذربایجان غربی در زمینه گردشگری رتبه دهم را در ایران دارا میباشد. شهرستان ارومیه با وجود دریاچه ارومیه درکنار 50 نوع جاذبه گردشگری، بزرگترین و پرجمعیتترین شهرستان در استان آذربایجان غربی میباشد و با پتانسیل بالای جذب گردشگر، برنامهریزیهای کلان و مدیریت یکپارچه را میطلبد. از سویی برنامهریزی سنتی دیگر قادر به پاسخگویی نیست و باید از روشهای آینده پژوهی مانند سناریونویسی در جهت پیش بینی آینده و تبیین راهکارهای رسیدن به شرایط مطلوب استفاده کرد. پژوهش مورد مطالعه از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی-تحلیلی میباشد. روش انجام شده در پژوهش حاضر به دو شیوه کتابخانهای و پرسشنامه میباشد و نیز برای تجزیه و تحلیل دادهها از سناریو ویزارد بهره گرفته شده است. باتوجه به وضعیت گردشگری در روستاهای شهرستان ارومیه و وضعیتهای احتمالی آینده پیش روی توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی، مجموعا 36 وضعیت مختلف برای 12 عامل کلیدی طراحی شد که این وضعیتها طیفی از شرایط مطلوب تا نامطلوب را شامل میشود. بنابر پژوهش صورت گرفته روستاهای شهرستان ارومیه با سه گروه از سناریوهای توسعه گردشگری در آینده روبروست. در این میان "سناریو گروه دوم" با 8 وضعیت کاملا مطلوب، 1 وضعیت نسبتا مطلوب، 2 وضعیت در آستانه بحران و 1 وضعیت بحرانی با عنوان سناریو مطلوب این پژوهش، آرمان شهری بیبدیل است که با اجرای آن افق روشن گردشگری روستاهای شهرستان ارومیه را خواهد ساخت؛ افقی که برای تحقق آن راهبردهایی در انتهای پژوهش ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به وضعيت گردشگري در روستاهاي شهرستان اروميه و وضعيت هاي احتمالي آينده پيش روي توسعه گردشگري استان آذربايجان غربي، مجموعاً ٣٦ وضعيت مختلف براي ١٢ عامل کليدي طراحي شد که اين وضعيت ها طيفي از شرايط مطلوب تا نامطلوب را شامل ميشود.
جدول اثرگذاري و اثرپذيري شاخص هاي موثر در توسعه گردشگري روستاهاي شهرستان اروميه متغيرهاي تأثيرگذار حس اعتماد گردشگر بومي سازي ، الگوبرداري روستاييان از رفتار گردشگران ، منطقه بندي کاربري گردشگري ، مهارت هاي مرتبط با گردشگري ، آموزش کافي زيست محيطي به متغيرهاي تاثيرپذير مديران ، تخريب محيط در اثر ساخت خانه دوم ، آگاهي هاي زيست محيطي بوميان ، ظرفيت تحمل محيط زيست ، شبکه حمل و نقل بين روستايي تاسيسات زيربنايي، خدمات رفاهي ، آگاهي جامعه محلي و گردشگران ، آداب و رسوم ، افزايش فرهنگ گردشگر پذيري ، مشارکت و همبستگي ، ميزان درآمد از گردشگري ، رقابت پذيري ، ميزان اشتغال در بخش گردشگري ، ميزان سرمايه گذاري در بخش گردشگري ، تنوع فرصت هاي شغلي گردشگران ، رونق متغيرهاي استراتژيک صنايع دستي ، بازاريابي ، کيفيت منابع براي ايجاد انگيزه سفر مجدد در گردشگران ، تورهاي گردشگري ، نهاد ها و تشکل هاي فعال گردشگري ، تخريب منابع گردشگري در محيط ، تغيير کاربري اراضي در اثر گردشگري ، فضاهاي گردشگري متغيرهاي مستقل افزايش قيمت سوخت ، آسيب به ارزش هاي فرهنگي ، مديريت زمين مناسب بودن هزينه ها، امنيت اجتماعي ، پوشش گياهي و جانوري ، تغييرات متغيرهاي تنظيمي اقليمي تحليل اوليه متغير جدول زير تحليل اوليه ويژگي داده هاي ماتريس را نشان ميدهد.
با توجه به وضعيت گردشگري در روستاهاي شهرستان اروميه و وضعيت هاي احتمالي آينده پيش روي توسعه گردشگري استان مجموعاً ٣٦ وضعيت مختلف براي ١٢ عامل کليدي طراحي شد که اين وضعيت ها طيفي از شرايط مطلوب تا نامطلوب را شامل ميشود.