چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر یادگیری و نوآوری سازمانی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش جاری از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 63 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تبریز است. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه بود؛ برای سنجش روایی، پرسشنامهها در اختیار 5 نفر از صاحبنظران حوزه علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفت و بررسی پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون r=0/32 و p=0/011 نشان داد که بین ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین رسمیت و یادگیری سازمانی (0/05>p و 0/34=r) و بین تمرکز و یادگیری سازمانی (0/05>p و 0/28=r) رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ اما بین پیچیدگی و یادگیری سازمانی رابطه معناداری مشاهده نشد (0/05<p). همچنین نتایج نشان داد که بین ساختار سازمانی و نوآوری سازمانی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز رابطه مثبت معناداری وجود دارد. دیگر نتایج پژوهش نشان داد که بین نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: به نظر میرسد که چالش اصلی سازمانهای امروزی، حمایت از نوآوری است که فرایند سازگاری با بسیاری از تغییرات محیطی را تسهیل کند. در نتیجه، انتخاب ساختار سازمانی مناسب یکی از شرایط ضروری جهت سازگاری موفقیتآمیز با تحولات است و این کار با طراحی مداوم ساختار سازمانی امکانپذیر خواهد بود.
Objective: The purpose of this study is to investigate the effect of organizational structure on the learning and organizational innovation of librarians in Tabriz Public universities.Methods: This research method is a descriptive-survey. The statistical population of this study is 63 librarians of public university libraries in Tabriz. The data gathering tools were three questionnaires. The validity of the questionnaires was approved by five experts in the field of knowledge and information science and their opinions were employed for the improvement of the final questionnaires. To confirm the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha was used. Data analysis was confirmed as descriptive and inferential statistics employing SPSS software.Results: The obtained value of the Pearson correlation test showed that there is a positive significant correlation between organizational structure and organizational learning of librarians (r=0.32, p= 0.011). In addition, there is a positive significant correlation between organizational learning and formalization (r = 0.34, p 0.05). The results also showed that there is a positive significant correlation between organizational structure and organizational innovation of librarians. Other results showed that there is a positive significant correlation between organizational innovation and organizational learning of librarians.Conclusions: It seems that the main challenge for educational organizations is to support innovation, which facilitates the process of adaptation to many environmental changes. Therefore, it can be argued that choosing the appropriate organizational structure is one of the essential conditions for successful adaptation to the changes, and this will be possible through the continuous design of the organizational structure.