چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرصتهای توسعه بازار دنج گردشگری غذا در شهر رشت تدوین گردیده است. روش پژوهش توصیفی–تحلیلی واز نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل افراد شاغل در صنایع غذایی و رستورانهای رشت بوده و تعداد 384 نفر بر اساس روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی صوری و محتوی پرسشنامه توسط اساتید گردشگری و روایی همگرا بر اساس تحلیل عاملی تایید و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد به ترتیب عامل محیط کلان (724/ 0)، توانمندیهای بنگاهها (164/ 0) و ویژگیهای صنعت (051/ 0) بر توسعه بازار دنج گردشگری غذا در شهر رشت تاثیر دارد که لازم است در جهت توسعه گردشگری غذا و سهم بیشتری از بازار، به این مولفهها توجه نمود.
Objective: The present study was conducted to investigate the opportunities for the development of a niche food tourism market in Rasht. The research method is descriptive-analytical in terms of applied purpose. The statistical population of the study includes all managers, employees and heads of restaurants in Rasht that 384 people were selected as a sample based on the available sampling method. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (structural equation model) with spss and pls software were used to analyze the data. Based on the results of the macro environment, the capabilities of enterprises and the characteristics of the industry were identified as opportunities for the development of a niche market in food tourism in Rasht. The results of structural equations showed that the macro environment (0.724), capabilities of enterprises (0.164) and industry characteristics (0.051) have an effect on the development of a niche food tourism market in Rasht, respectively.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان میدهد به ترتیب عامل محیط کلان (٠/٧٢٤)، توانمندی های بنگاه ها (٠/١٦٤) و ویژگی های صنعت (٠/٠٥١) بر توسعه بازار دنج گردشگری غذا در شهر رشت تأثیر دارد که لازم است در جهت توسعه گردشگری غذا و سهم بیشتری از بازار، به این مولفه ها توجه نمود.
)٢٠١٩( Balderas-cejudo et al نیز بامطالعه بازار دنج درحال توسعه در گردشگری غذا نشان داده اند که گردشگران غذایی اغلب برای تجربه فرهنگ های خارجی از طریق مصرف مواد غذایی محلی، زمان و پول کافی هزینه می نمایند و(٢٠١٧) Perez Galvez et al در پژوهش خود بیان میدارند که ابعاد تجربه غذایی جدید و اجتماعی شدن باعث افزایش درجه رضایت گردشگران غذا میشود.
/ شکل ٣: مدل پژوهش در حالت معناداری Figure 3: Structural equation model fit / شکل ٤: مدل پژوهش در حالت معناداری Figure 4: Structural equation model fit جدول ٢ - شاخص های ارزیابی کلیت مدل معادله ساختاری Table 2- Evaluation criteria of structural equation model {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول ٣- برآورد اثرات مستقیم متغیر ابعاد محیط کلان ، توانمندی و ویژگی های صنعت بر توسعه بازار دنج Table 3- Estimating direct effects of macro environment variables, capabilities and industry characteristics on the development of niche market {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} درنهایت اعتبارسنجی مدل بر اساس فورنل و لارکر موردبررسی و در جدول (٤) نشان داده شده اسـت .
Based on the results of the macro environment, the capabilities of enterprises and the characteristics of the industry were identified as opportunities for the development of a niche market in food tourism in Rasht.