چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی جرمشناختی گرایش به فعالیتهای هرمی در شهر شهرکرد از منظر آنومی مرتن است. روش مورد استفاده در این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل تمامی ساکنان شهر شهرکرد که سن آنها بالاتر از 18 سال بوده که برطبق سرشماری سال 1396 تعداد این افراد 190 هزار نفر است که از این میان 384 نفر و روش نمونهگیری چند مرحلهای بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب 89/0 بهدست آمد؛ همچنین بهمنظور سنجش روایی از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامهها به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار اسپیاساس در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر جرمشناختی علل و عوامل مختلفی در گرایش افراد به فعالیتهای هرمی تأثیرگذار هستند که میتوان به عوامل فردی و علل و عوامل ساختاری در نظام اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد که برابر نظریه مرتن این وضعیت هنگامی رخ میدهد که فرد نمیتواند انتخاب درستی از اهداف اجتماعی و ساختارهای اجتماعی را در رسیدن به آرزوها انجام دهد که منتهی به رفتارهای نابههنجار میشود.کلمات کلیدی: فعالیتهای هرمی، شرکتهای هرمی، بازاریابی، آنومی مرتن، پیشگیری.
The aim of the current research was to investigate the criminological tendency towards pyramid activities in Shahrekord city from the perspective of Merten's anomie. The method used in this research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. In this research, the statistical population includes all the residents of Shahrekord who are over 18 years old, according to the census of 2016, the number of these people was 190,000, of which 384 people, and the multi-stage sampling method was considered as the sample size. was taken In order to collect information, a questionnaire was used. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha method was used, and the value of this coefficient was 0.89; Also, in order to measure the validity, content validity was used, and for this purpose, the questionnaires were approved by the relevant experts. The analysis of the information obtained from the implementation of the questionnaires was done through SPSS software in two parts, descriptive and inferential. The findings of the research showed that from the point of view of criminology, various causes and factors influence people's tendency towards pyramid activities, which can be pointed to individual factors and causes and structural factors in the economic and social system, which according to Merten's theory, this situation occurs when a person He cannot make the right choice of social goals and social structures to achieve his dreams, which leads to abnormal behaviors.Keywords: pyramid activities, pyramid companies, marketing, Merten's anomie, prevention.