چکیده:
قاچاق کالا در ایران از حجم بسیار بالایی برخوردار است؛ بهگونهای که بسیاری از مناطق مرزی کشور را در برگرفته و آثار زیانباری بر اقتصاد کشور وارد کرده است. عوامل متعددی در زمینه قاچاق کالا در کشور دخالت دارند. برنامههای پیشگیری از قاچاق کالا متناسب با عوامل شناخته شده اجرا شده است؛ اما آنچه آمارها نشان میدهد حکایت از افزایش و نه کاهش حجم کالاهای قاچاق در کشور دارد. قاچاق کالا پدیدهای واقعی، متغیر، قانونمند و قابل کنترل و پیشگیری است. کنترلپذیری این جرم، شناخت علمی برای پیشگیری از گسترش و اشاعه آن را ضروری، پراهمیت و ممکن میسازد. برنامههای پیشگیری اجرا شده در این زمینه نتوانسته است حداقل از گسترش و افزایش این پدیده جلوگیری کند. به نظر میرسد برنامههای پیشگیری در این حوزه معطوف به جنبه ملموس قاچاق کالا در اسکلههای نامرئی و نقاط کور مرزی و صعبالعبور شده و در این جنبه هم بیشتر به پیشگیری انتظامی و قضایی در مقابله با سوداگران و قاچاقچیان پرداخته شده است. اما همین پیشگیری خود درگیر آسیبهایی است که اجرای این جنبه از پیشگیری را با خلل جدی مواجه کرده است. مبادی رسمی و قانونی کشور نیز سهم بالایی از حجم کالای قاچاق را به خود اختصاص داده است که پیشگیری از این جنبه پنهان قاچاق، نیازمند تصویب و اجرای قوانین کارآمد و نظارت و بازرسی دقیق متولیان مبارزه با قاچاق در این حوزه است. در این مقاله سعی شده است با بررسی عوامل مؤثر در بروز و گسترش قاچاق کالا و تأثیرات این پدیده بر اقتصاد کشور، جنبههای پیشگیری از قاچاق کالا و آسیبهای موجود در پیشگیری از این پدیده مورد مطالعه و تحلیل قرار گیرد.
Smuggling in Iran have very high volumes, So that many border regions covered and harmful effects on the country's economy. Several factors are involved in smuggling. Smuggling prevention program has been implemented in accordance with known factors, but statistics show is indicative of increasing and decreasing the volume of smuggled goods. Smuggling actual, variable, regulated and controlled and prevented. Control of this crime, to prevent the spread of scientific knowledge and disseminating it essential, important and possible. Prevention programs implemented in this field could not at least prevent the spread of this phenomenon. It turns out prevention programs in this area focused on the tangible aspects of cross-border smuggling in Port invisible and blind spots and impassable been And in this aspect even more to prevent law enforcement and judicial authorities in the fight against traffickers and smugglers have been studied. But the damage is preventable involved in the implementation of this aspect of the prevention of serious damage has faced. Legal principles of the country's high share of the volume is dedicated to contraband. Prevention of this hidden aspect of trafficking, requires the adoption and implementation of effective regulations and supervision and inspection authorities to combat trafficking in this area is. This paper attempts to examine the factors in the occurrence and spread of smuggling and its impact on the economy, Aspects of prevention of smuggling and damage in the prevention of this phenomenon is studied and analyzed.
خلاصه ماشینی:
از طرفی دیگر اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی واقتصادی برخی از کشورهای همسایه و حضور کشورهای بیگانه در مناطق مرزی و گرایش آنها به تأمین بخش قابل توجهی از منابع مالی خود از طریق قاچاق کالا و اخذ عوارض گمرکی از قاچاقچیان و اسکورت محموله های قاچاق و صرف عواید حاصل از آن در برنامه های عملیاتی و تبلیغاتی علیه حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و از همه مهم تر حمایت آشکار و پنهان کشورهای چون آمریکا و اسرائیل در راستای تدوین و اجرای برنامه های قاچاق تضمینی کالاهائی چون اسلحه و مهمات و مشروبات الکلی به منظور برهم زدن امنیت ملی کشور و ایجاد ناامنی و نارضایتی در سطوح مختلف جامعه موجب شده تا پدیده قاچاق به عنوان یکی از چالش های عمده و دارای ابعاد مختلف امنیتی در جامعه تبدیل گشته و ضرورت نگاه راهبردی و هوشمندانه به امر مقابله به پدیده قاجاق در ابعاد مختلف نرمافزاری و سخت افزازی توسط نهادهای مختلف یکی از موارد مهمی است که باید مورد نظر قرار گیرد.
قاچاق بین المللی برحسب موضوع آن، میتواند در یکی از سه محور ذیل ارتکاب یابد: ١- قاچاق کالا ٢- قاچاق خدمات ٣ - قاچاق اشخاص قاچاق کالا: گونه های مختلف قاچاق کالا بر حسب موضوع آن عبارتند از : ١- قاچاق کالا موضوع عایدات دولت : مال موضوع عواید دولت ، اموال یا کالاهایی هستند که مطابق قانون مقررات سالیانه صادرات و واردات آنها به داخل ممنوع نبوده و اساساً مشمول پرداخت حقوق گمرکی یا سود بازرگانی یا هر دو میباشند که میزان تخمینی دریافت سالیانه از این محل ها، در بودجه سالیانه کشور به عنوان درآمدهای عمومی منظور و توسط ادارات یا سازمانها یا مؤسسات دولتی، مطابق با شرح وظایف قانونی مصوب سازمانی وصول و به خزانه داری کل متمرکز تا پرداخت ها نیز در حدود اعتبارات مصوب قانونی از این محل انجام گیرد.