چکیده:
زمینه و هدف: اندازهگیری عملکرد سیستم PHC، اولین گام حیاتی شناسایی زمینههایی برای اصلاحات است. بنابراین این مطالعه با هدف طراحی و بهکارگیری مدل فرایندی پایش عملکرد در نظام ارائه مراقبتهای بهداشتی اولیه استان مرکزی انجام گرفت. روش: این پژوهش یک مطالعه کاربردی از نوع کیفی بوده است. شواهد مربوط به اندازهگیری عملکرد مراقبتهای اولیه بهداشتی از طریق انجام مرورگسترده متون استخراج شد. سپس مدل پایش مراقبتهای اولیه بهداشتی با مصاحبه نیمه ساختار یافته از طریق سؤالات باز با اجماع نظر خبرگان طراحی شد. مدل پیشنهادی قبل از اجرا و پس از کاربست مورد ارزیابی قرارگرفت. یافتهها: مدل فرایندی پایش عملکرد مراقبتهای اولیه بهداشتی درهفت فاز، طراحی و بهکارگیری شد. این مدل دارای داشبورد گزارشگیری برای تصمیمگیریهای مدیریتی میباشد. نتیجهگیری: باتوجه به اینکه شیوههای رایج پایش مراکز بهداشتی درمانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور از مدل علمی پیروی نمیکند در این راستا تعیین ابعاد مختلف و بررسی وضعیت آن در جهت شناخت نقاط ضعف و قوت و اقدام در جهت اثربخش کردن این فرآیند مهم مدیریتی بسیار ضروری است.
Background: Measuring the performance of the Primary Health Care (PHC) system is the first vital step to identify areas for reforms. Therefore, this study was conducted with the aim of application of a PHC performance monitoring process model in selected centers of Markazi Province.
Methods: This research was a qualitative applied study. The evidence related to measuring the performance of primary health care was extracted by conducting an extensive review of the literature. Subsequently, the primary health care monitoring model was designed with a semi-structured interview through open questions with the consensus of experts. The proposed model was evaluated before and after implementation.
Results: The seven-phase primary health care performance monitoring process model was designed and used on the web. This model has a reporting dashboard for management decision-making.
Conclusion: In view of the fact that the common methods of monitoring health care centers in medical sciences universities of the country do not follow the scientific model, it is necessary to determine the various dimensions in this regard, and to examine their status in order to recognize weaknesses and strengths and take action to make this important management process more effective.