چکیده:
این پژوهش، درصدد پاسخگویی به این پرسش بوده که حدود و ثغور مشارکت دانشآموزان در برنامهدرسی از دیدگاه صاحبنظران چگونه است؟ برای پاسخ دادن به این پرسش نخست دیدگاههای صاحبنظران درباره مشارکت دانشآموزان در برنامهدرسی با بهکارگیری روشهای اسنادی، کتابخانهای و تحلیل مفهومی، توصیف و طبقهبندی شده است. سپس ضمن نقد دیدگاههای مطرحشده، ابعاد مورد وفاق و مغفول مشارکت دانشآموزان در برنامهدرسی از دیدگاه صاحبنظران به تصویر کشیده شده است. آنگاه با بررسی وضع موجود، دیدگاه صاحبنظران در زمینۀ حد و مرز مشارکت دانشآموزان در برنامهدرسی مشخص شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش، سیزده نفر از صاحبنظران و سیاستگذاران حوزه برنامهدرسی بودند که با معیار داشتن دیدگاه در زمینه مشارکت دانشآموزان در برنامهدرسی، بهصورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دیدگاههای صاحبنظران نشان داد که مشارکت دانشآموزان در برنامهدرسی در همه ابعاد برنامهدرسی قابل اجراست. باوجوداین، هنوز سازوکار نظری و عملی مشارکت واقعی دانشآموزان در برنامهدرسی فراهم نشده است. سرانجام با بررسی الگوهای گوناگون، «الگوی برنامهدرسی مذاکرهای» بهعنوان رهیافت بدیل در زمینه مشارکت دانشآموزان در برنامهدرسی تعیین شد که بر اساس آن، تغییر اساسی در نگاه به دانشآموز بهعنوان "دانشآموز بهمثابه فردی موثر و آگاه" که میتواند در بهبود نظام برنامهدرسی مشارکت کند، نشان داده شده است.
The present research has aimed to find out how authorities see the boundaries of student involvement in the curriculum. To do so, first viewpoints of authorities on student involvement in the curriculum were described and categorized using documentary, library and conceptual analysis research methods. Subsequently, while criticizing the points of view provided, the aspects of student involvement in the curriculum which authorities agreed upon and had overlooked were indicated. Then, having examined the status quo, authorities' views on the boundaries of having students participate in the curriculum were pointed out. The participants in this research were thirteen authorities and policy-makers on curriculum who were selected purposefully based on their attitude toward student involvement in curriculum. The results obtained by analyzing authorities' points of view showed student involvement in the curriculum to be possible in all aspects of the curriculum. However, the theoretical and practical mechanisms required for students' actual involvement in the curriculum have not been prepared yet. Having conducted various studies, the negotiated curriculum model was determined to be an appropriate approach for students to participate in the curriculum, based on which a fundamental change in attitude toward students as "aware and effective individuals" who can be involved in the process of curriculum improvement has been pointed out.