چکیده:
هدف: یادگیری خودراهبر به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی در یادگیری بزرگسالان در دهههای اخیر محسوب میشود. این پژوهش در پی تعیین نقش تعدیلگری یادگیری خودراهبر در رابطه میان تفکر نقادانه و خودکارآمدی تحصیلی بوده است.روش: روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، همبستگی است. جامعه آماری مورد نظر دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در سال 1399-1400 در شهر تهران و قم بودند که به دلیل شرایط کرونا و عدم امکان دسترسی حضوری به دانشجویان، 205 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای تفکر انتقادی ریکتس (2003)، یادگیری خودراهبر چنگ و همکاران (2010) و خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2001) استفاده و همچنین بهمنظور انجام مدلسازی معادلات سازی و تحلیل دادهها، نرمافزار SPSS 23 و AMOS 24 بکارگرفته شد.یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر این بودند که تفکر نقادانه و خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار با یکدیگر داشته، بهگونهای که تفکر نقادانه ۲۰ درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی کرده است.نتیجهگیری: در افراد با خودراهبری بالا، رابطه تفکر نقادانه و خودکارآمدی تحصیلی معنادار است اما در افراد با خودراهبری پایین این رابطه معنادار نیست که نشانگر نقش تعدیلگر خودراهبری در رابطه تفکر نقادانه و خودراهبری میباشد.
Objective: Self-directed learning is considered as one of the main components in adult learning in recent decades. This research aims to determine the moderating role of self-directed learning in the relationship between critical thinking and academic self-efficacy.Methods: The method of the current research is practical in terms of purpose and correlational in terms of data collection. The intended statistical population of male and female students were studying in Tehran or Qom during 2018-2019 academic year, and due to the Corona virus pandemic, 205 people were selected using the convenience sampling. In order to measure research variables, Ricketts (2003) critical thinking questionnaires, Cheng et al.'s (2010) self-directed learning, and McIlroy and Bunting’s (2001) academic self-efficacy were used. SPSS 23 and AMOS 24 software were used to perform equation modeling and data analysis.Results: The research results indicated that critical thinking and academic self-efficacy had a positive and meaningful relationship with each other, so that critical thinking predicted 20% of the variance of academic self-efficacy.Conclusion: In people with high self-direction, the relationship between critical thinking and academic self-efficacy is significant, but in people with low self-direction, this relationship is not significant, which indicates the moderating role of self-direction in the relationship between critical thinking and self-direction.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه تفکر نقادانه و خودکارآمدي تحصيلي: نقش تعديل گري خودراهبري The Relationship between Critical Thinking and Academic Self-Efficacy: The Moderating Role of Self-Directed Learning سارا حيدري ١، زهرا قيصري ٢، زهرا هاشمي *3 دريافت مقاله : ١٤٠٠/١٢/٢٢ بازنگري مقاله : ١٤٠١/٠٤/٢٠ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠٦/٠٦ انتشار مقاله : ١٤٠٢/٠٤/٣١ چکيده هدف : يادگيري خودراهبر به عنوان يکي از مؤلفه هاي اصلي در يادگيري بزرگسالان در دهه هاي اخير محسوب ميشود.
جهت سنجش متغيرهاي تحقيق از پرسشنامه هاي تفکر انتقادي ريکتس (٢٠٠٣)، يادگيري خودراهبر چنگ و همکاران (٢٠١٠) و خودکارآمدي تحصيلي مک ايلروي و بانتينگ (٢٠٠١) استفاده و همچنين به منظور انجام مدل سازي معادلات سازي و تحليل داده ها، نرم افزار ٢٣ SPSS و ٢٤ AMOS بکارگرفته شد.
Overly پوستاريف ١، ٢٠١٨؛ روهاتي، هندون و فترياني ٢، ٢٠١٩؛ فاتحي، موحد محمدي و رضايي، ١٣٩٨) از اين رو بررسي رابطه بين تفکر نقادانه و خودکارآمدي، نيازمند تحقيقات بيشتر ميباشد و جاي اين سؤال را باقي ميگذارد که آيا عامل يا شرايطي وجود دارد که موجب تغيير در رابطه اين دو متغير ميشود؟ علاوه بر خودکارآمدي تحصيلي، يکي ديگر از ويژگيهاي مهم و مورد نياز فرد براي موفقيت در محيط هاي آموزشي، ميزان خودراهبري او در يادگيري مي باشد.
مقايسه مسيرهاي موجود در گروه خودراهبري بالا و پايين گروه خودراهبري (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش تعيين نقش تعديل گري يادگيري خودراهبر در رابطه ميان تفکر نقادانه و خودکارآمدي تحصيلي بوده است .
Unraveling the complex relationship in critical thinking, approaches to learning and self-efficacy beliefs among first- year educational science students.