چکیده:
هدف: این پژوهش با مطالعه موردی دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مالک اشتر، وضعیت تولید علم، تعاملات دوگانه و سهگانه و همافزایی در تعاملات را مورد بررسی قرار میدهد.روششناسی: این پژوهش بهعنوان یک مطالعه موردی علمسنجی با تکیه بر مقالات ISI منتشرشده توسط دو دانشگاه مالک اشتر و دانشگاه صنعتی امیرکبیر سعی در بررسی و مقایسه میزان تعاملات این دو دانشگاه با صنعت و دولت دارد. استخراج دادهها از پایگاه WoS در بازه زمانی 2019-2014 صورت گرفته است.یافتهها: مطابق نتایج بهدستآمده، تعداد مقالات منتشرشده دانشگاه امیرکبیر بیشتر بوده است (12323 در مقابل 1996) اما از نظر رشد، دانشگاه مالکاشتر رشد بیشتری از خود نشان داده بود (رشد 224 درصدی). در ارتباط با وضعیت تعاملات دوگانه و سهگانه همواره دانشگاه امیرکبیر از وضعیت بهتری برخوردار بوده است. در میان تعاملات دوگانه، تعاملات با رکن دولت، در همه سالهای مورد مطالعه بیشتر بوده است (حدود 4 برابر برای دانشگاه امیرکبیر). در خصوص تعاملات دوگانه دانشگاه-صنعت، دانشگاه امیرکبیر همافزایی بیشتری با صنعت داشته است. همچنین در خصوص تعاملات سهگانه دانشگاه امیرکبیر وضعیت مطلوبتر و همافزایی بهتری داشته است.نتیجهگیری: از دلایل همافزایی بهتر دانشگاه امیرکبیر، ایجاد مراکز رشد، شرکتهای دانشبنیان دانشگاهی در بستر دانشگاه و وجود برنامه راهبردی است.
Purpose: University, industry, and government are well-known for their critical roles in business flourishing and other innovation-related processes for developing a knowledge-based economy. The synergy between these three units will facilitate innovation and knowledge development as well as maintain the dynamics of innovation. In this regard, the bilateral and trilateral relation between these units is a pertinent factors for developing innovation and a knowledge-based economy. Triple helix matrix (THM) is one the most endeavored method for studying these relations. In this model, university, industry, and government have other tasks different from their old-style tasks, e.g. universities will develop local innovation clusters with key roles in economic development. Also, research groups in universities will help develop a ‘firms network’ which is a critical factor for having entrepreneurial universities. Scientific production is an indicator of the growth and development of any country and is one of the indicators of scientometrics. The university is known as the center of knowledge production, and most of the scientific publications of a country are written by academics. The difference between a country like Iran and many developed and even developing countries is the distance between the level of cooperation of the three sectors of THM (university, industry, and government) in scientific publications.Methodology: In this research, we have focused on two technological universities in Iran (Malek Ashtar University of Technology and Amirkabir University of Technology) to compare the status of science production, and their interactions with industry and government. This research, as a case study of scientometrics based on ISI articles published by Malek Ashtar University of Technology and Amirkabir University of Technology, tries to examine and compare the interactions of these two universities with industry and government. Data were extracted from the WoS database in the period 2014-2019.Results: Based on the obtained results, Amirkabir University published more articles (total number of 12323 versus 1996), while the growth rate of publication for Malek Ashtar University of Technology was higher in the studied range (224% growth rate). The bilateral and trilateral relations showed dynamic interactions in the case of Amirkabir University. Besides, the university-government interaction was more profound (roughly four times) than the university-industry bilateral interaction. Amirkabir University also showed better trilateral relations (total number of 98) than Malek Ashtar University of Technology in the studied range.Conclusion: Reasons for the better synergy of Amirkabir University are establishing growth centers, university-based knowledge-based companies, and the existence of a long-term plan. Also, The results of the present study showed that the level of scientific production in the two universities of Amirkabir and the Malek Ashtar University of Technology has increased. As can be seen, for five years, academics were responsible for the main production of scientific publications and confirmed that the university is the main institution for the production of science. When the center of research and production of science is in the university, there will be a large gap between the industrial needs of the country and scientific production, and the process of scientific production is linear and will not meet the problems and demands of society. Findings show that more efforts are needed to improve the interactions between the three sectors because more interaction between these sectors is one of the criteria for development. In this regard, it is suggested that universities turn from basic research to applied research needed by the industry to be able to meet industrial needs and play an active role in development. The role of policy-making in improving interactions is also critical, and the results of scientometric studies are useful in this area. The government, as a connector, must first gain the mutual trust of industry and university and then bring universities and industry closer together by making appropriate policies. Also, to draw a scientific map, the government can use scientometric studies in various fields of science; it helps make policy and identify strengths and weaknesses.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش بررسي روند و پويايي توليدات علمي دانشگاه هاي صنعتي اميرکبيـر و دانشـگاه صـنعتي مالـک اشتر بر مبناي مقالات علمي معتبر و داده هاي مستخرج از پايگاه وب آو سـاينس ١ در بـازه زمـاني سـال هـاي ٢٠١٤ تـا ٢٠١٩ در قالب مدل مارپيچ سه گانه با رويکرد علم سنجي و درک نحوه ايفاي نقش صنعت و دولـت در ايـن توليـدات علمي است .
تعاملات سه گانه دانشگاه -صنعت -دولت و هم افزايي تعاملات سه گانه براي دو دانشـگاه صـنعتي اميرکبيـر و مالـک اشتر در بازه زماني ٢٠١٤ تا ٢٠١٩ به چه صورت است ؟ در ادامه پس از مروري بر مباني نظري مارپيچ سه گانه و پژوهش هاي صورت گرفته در ايـن زمينـه و معرفـي روش پژوهش ، به تشريح نتايج پژوهش و تحليل يافته ها پرداخته ميشود.
Shanon’s information theory 80 (٢٠١٩ ,Fang &Li ) در پژوهشي به تفاوت ميان تعاملات ارکان سه گانه در دانشگاه هـاي وزارت صـنعت و فنـاوري اطلاعات و دانشگاهاي کشور چين بر اساس مقالات علمي نمايه شده در پايگاه وب آو ساينس پرداخته انـد و مشـاهده کردند که روابط دانشگاه ، صنعت و دولت در دانشگاه هاي وابسته به وزارت صنعت و فناوري اطلاعات اثـر هـم افزايـي بيشتري نسبت به دانشگاه هاي ديگر دارند.
پاسخ به پرسش سوم پژوهش : تعاملات سه گانه دانشگاه -صنعت -دولت و هم افزايي تعاملات سه گانه براي دو دانشگاه صنعتي اميرکبير و مالک اشتر در بازه زماني ٢٠١٤ تا ٢٠١٩ به چه صورت است ؟ براي بررسي هاي دقيق تر تعاملات ، مقادير رسانش عدم قطعيت (T) تعاملات دو دانشـگاه بـا صـنعت و دولـت در سال هاي مورد مطالعه محاسبه شد که در جدول ٥ خلاصه شده است .