چکیده:
نـگاه امام موسـی صـدر بـه تربیـت، نگاهـی جامـع اسـت و تنهـا بـه تربیت دینـی، به معنای خـاص آن اکتفـا نکرده اسـت؛ بلکه سـیرت آن را نشـان داده اسـت. هدف این پژوهش بررسی راهبردهای تربیت دینی از دیدگاه امام موسی صدر می باشد. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیلی-استنباطی است. جامعه تحلیل کلیه روایاتی است که از امام موسی صدر از طریق سایت موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و همچنین کتاب های ادیان در خدمت انسان و نای و نی و حدیث سحرگاهان، تالیف امام موسی صدر و کتاب گام به گام با امام تالیف یعقوب ضاهر جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها به طور مستمر همزمان با جمع آوری اطلاعات از طریق دسته بندی، کد گذاری و نهایتا تفسیر انجام شد. یافته های حاصل حاکی از آن است که راهبردهای تربیت دینی شامل عدم استفاده از الزام و اجبار، امرونهـی، اقناع فکری، آماده سـازی فضـا، اسوه سازی، تلقین، تسامح و نصیحت، تربیت بر اساس عدالت، تعلیم و تربیت خانوادگی، مسئولیتبخشی به جوانان، عامل بودن، تربیت اخلاقی، دیگر پذیری، رابطه صمیمی ، انفاق و تثبیت پیوندهای اجتماعی می باشد.
Imam Musa al-Sadr’s point of view was really comprehensive one to the (religious) etiquette, he didn’t hang on Religious education and its correspondence like the others, and rather, he tries to presents its reality. The purpose of this paper is reviewing Imam Musa Al-Sadr’s point of view about strategies of Religious education. The methods which, we used in this paper is a qualitative and analytical one. The analysis population were all the imam Musa’s quotations in his cultural research institute site, and also his scripts in books like “insan Kedmat”, “nay va ney”, Hadith – e – Sahargah” and we have additional look to the book “Gam be Gam ba Imam” authored by Zahire. Data analysis were in time with Data gathering, and in mean time we have categorized, encoded, and interpreted them too. Findings indicate that the strategies of religious education include , mental persuasions, preparing atmosphere, making models, thought transfer, behaving with tolerance and saying advice in its place, educating in a fair way, family education, giving responsibility to the Youngs, accepting others, having a sincere relation, avoiding moral vices, bestowing, generosity, social links and at last not using Obligations, prohibitions.