چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و گردآوری داده ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان؛ متخصصین و افراد آگاه در زمینه آموزش خلاقیت بود. روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری و با اصل اشباع 33 نفر(در 3 مرحله) انجام شد. روش گردآوری داده ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته و گردآوری داده های دلفی بود. روایی و اعتبار ابزار در بخش کیفی به وسیله اجماع سه سویه تعیین شده است. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، روش تحقیق داده بنیاد و فن دلفی انجام شد. یافته ها:یافته ها نشان داد که ابعاد آموزش خلاقیت (فردی، الزامات آموزشی، سازمانی، اجتماعی – فرهنگی، محیطی، اخلاقی و اقتصادی) و مؤلفههای آن (ویژگیهای شخصیتی، ویژگی های انگیزشی، ویژگی های شناختی، مدیریت و رهبری، نظام منابع انسانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، گروهی (کار تیمی)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، قانونی، اهداف و خط مشی مهارت آموزی، محتوا مهارت آموزی، روشهای تدریس و آموزش، ارزشیابی، فضای فیزیکی، محیط آموزشی-تعاملی، تکنولوژی آموزشی، نظام آموزشی، خانواده، رسانه و عامل مجازی، ارزشی، مسئولیت پذیری، اعتبار ملی، اعتبار بین المللی) بود. چنین مدلی باید در هر سازمانی متناسب با اقتضائات آن توسعه یابد.نتیجه گیری: مدل پژوهش در 7 بعد ،24 مؤلفه و 139 شاخص نهایی ارائه شد.
Objective: The aim of this study was to identify the dimensions, components and indicators of creativity training of middle managers of Islamic Azad University in the central organization.Method: In terms of applied purpose, this research is descriptive in terms of data collection method, which was done with a cross-sectional survey approach.Statistical community includes experts; Experts and knowledgeable people in the field of creativity training. 31 people were selected as the sample by purposive non-random sampling method. Data collection method was document and field research and data collection tools included semi-organized interview and Delphi data collection. The validity of Goba and Linken method is also determined by the agreement between the coders.Foundation and Delphi data research method data was used to analyze qualitative data. Finally, 7 dimensions, 24 components and 142 final indicators were identified.Findings: The findings showed that the dimensions of creativity education (individual, educational requirements, organizational, socio-cultural, environmental, ethical and economic) and its components (personality traits, motivational characteristics, cognitive characteristics, management and leadership, human resource system Organizational structure, organizational culture, group (teamwork), information and communication technology (ICT), legal, goals and policy training, The content was skills training and teaching methods, evaluation, physical space, educational-interactive environment, educational technology, educational system, family, media and virtual agent, value, responsibility, national credibility, international credibility). A model was designed according to the dimensions and components. Such a model should be developed in each organization according to its requirements.
خلاصه ماشینی:
ن ابعاد مؤلفه ها ردیف شاخص ها ١١٢ قابلیت تغییر چیدمان محیط کار مدیر جهت همفکری مدیر با کارکنان 113 برخورداری مدیر/ دانشگاه از کتابخانه 114 برخورداری مدیر/ دانشگاه ازاتاق فکر گروهی، هم افزایی افکار ١١٥ برخورداری مدیر ازفضای آرام ( فیزیکی و روحی) و آماده امور خلاقانه برخورداری مدیریت از ساختمان فیزیکی مناسب ، ایجاد فضای شاد و پویا با استفاده از دکوراسیون ١١٦ مناسب سنتی و مدرن اهمیت به فضای سبز و گیاهان در محیط کاری، حفظ محیط زیست ، محیط فرح بخش ١١٧ فضای کاری استاندارد مطابق با قواعد آموزش و افزایش خلاقیت در محیط کار 118 قابل اعتماد بودن برای سپردن مسئولیت 119 پاسخ گویی سریع ( پاسخگو بودن نسبت به امور محول ) 120 محرم اسرار بودن (رازداری) 121 افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس 122 اقدام هوشمندانه در کارها( هوشمندی) مسئولیت پذیری 123 رعایت نظم اداری و احترام به نظرات دیگران (اخلاق اداری) 124 بانظم و انضباط 112 125 عملگرایی و جدیت اخلاقی 126 احساس ارزشمندی(خودشناسی و استفاده از تواناییهای خود) 127 انعطاف پذیر بودن در صورت لزوم بررس 128 عدم تقلید و دنباله روی کورکورانه از دیگران ی 129 بها و ارزش دادن به خلاقیت تأثیر 130 احساس مسئولیت ، آینده نگری، هدفمندی نسبت به سازمان عوام ارزشی ١٣١ حس تعلق پذیری به سازمان 132 عدم فرسودگی شغلی(عدم تکراری و یکنواخت بودن درکارها) ل ١٣٣ انتخاب بهترین ساعت طلایی کار( استفاده بهینه از زمان ها و فرصت ها) فرد ١٣٤ کمک به ارتقای نشان و منزلت علمی و اجتماعی( تحمل ، خودباوری، تواضع ) ی و تأمین معیشت ، توجه به معیشت و زندگی شخصی،آرامش افراد در سازمان و تأمین از نظر اقتصادی و 135 معیشتی سازم مشوق ها(داشتن امکان ترفیع و تشویق شغلی در دانشگاه ،نظام تشویق اداری و سازمانی نیروهای اعتبار ملی 136 انی اقتصادی کارآمد و خلاق ) ١٣٧ تخصیص اعتبار مالی به طرح های خلاقانه ، تخصیص بودجه ، و منابع کافی برای خلاقیت بر اعتبار بین المللی ١٣٨ پدیده جهانی شدن و تجاری سازی خلاقی 139 تأکید بر کاربردی کردن دوره های آموزشی بین المللی ت مدیرا ن در نهایت ، پس از استخراج ابعاد، مؤلفه هـا و شـاخص هـا، عوامـل مـؤثر در آمـوزش خلاقیـت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی با ٧ بعد ،٢٤ مؤلفه و ١٣٩ شاخص مورد تأیید قرار گرفت .