چکیده:
زمینه: کارآفرینی سازمانی فرایند احیای عملکرد سازمانی است، که از مزایای آن میتوان به خلاقیت، ابتکار در فرایند تولید محصول و خدمات، نوآوری در عملکرد سیستمها، بهبود کارآیی و اثربخشی اشاره کرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی است. روش: تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را، 1382 نفر از معلمان ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش استان اردبیل که در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم 292 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از اثر مستقیم هوش فرهنگی و جو سازمانی بر تعهد سازمانی به ترتیب 27/ 0 و 42/ 0 است. همچنین اثر غیر مستقیم هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب 26/ 0 و 40/ 0 با مقدار تی (93/ 6) و (09/ 5) به دست آمد. نتیجهگیری: رهبران آموزشی باید زمینه را برای ارتقاء هوش فرهنگی و تعهد سازمانی فراهم آورند تا کارکنان در جو سازمانی مثبت عملکردی خلاقانهای داشته و بتواند با نوآوریهای خود اثربخشی سازمانی را بهبود بخشیده و ادامه حیات سازمان را تضمین نمایند.
Organizational entrepreneurship is the process of reviving organizational performance, the benefits of which include creativity and innovation in product and service design, innovation in organizational processes, improving efficiency and effectiveness.Objective: The aim of this study was to determine the effect of cultural intelligence and organizational climate on organizational entrepreneurship mediated by organizational commitment.Method: The present study is applied in terms of descriptive-correlational content nature (structural equation model) and in terms of purpose. The statistical population of the present study is the number of teachers employed in the primary school of the academic year 1401-1400 in District 1 of Ardabil province in 2003. Sampling method is multi-stage and stratified cluster sampling which, based on Morgan table, a sample of 292 people were selected. Standard questionnaires were used to collect data.Results: The results indicate the direct effect of cultural intelligence and organizational climate on organizational commitment 0.27 and 0.42, respectively. Also, the indirect effect of cultural intelligence and organizational climate on organizational entrepreneurship was 0.26 and 0.40 with T (6.93) and (5.09), respectively. Due to the constant changes and developments in the organizational environment, it is necessary for organizations to have the ability to be creative and innovative in order to be able to perform effectively and ensure their survival.
خلاصه ماشینی:
مدل سازی تأثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی عادل زاهد بابلان ،١ فردین فروغی سوها٢*، میکائیل احدپور،٣ رضا طاعتی 4 چکیده زمینه : کارآفرینی سازمانی فرایند احیای عملکرد سازمانی است ، کـه از مزایـای آن مـیتـوان بـه خلاقیـت ، ابتکار در فرایند تولید محصول و خدمات ، نوآوری در عملکرد سیستم هـا، بهبـود کـارآیی و اثربخشـی اشـاره کرد.
ل با بررسی پیشنه پژوهشی در زمینه عوامل مؤثر بر کارآفرینی، به متغیر هوش فرهنگـی برخـورد فرد میکنیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است ، چـون هـوش بهتـرین عنصـر بـرای پـیش بینـی ی و عملکرد شغلی به حساب میآید (کلوم و همکـاران ،٢٠١٠٤)؛ و بـه دنبـال آن هسـتند رابطـه دو سازم نوع از هوش (هوش هیجانی و هوش فرهنگی) با کارآفرینی سـازمانی را روشـن سـازند.
فرد تقریبا در تمامی مطالعات مربوط به هوش فرهنگی به این نکته اشاره شـده اسـت کـه هـر چـه ی و تنوع و تفاوت فرهنگی در محیطی که کارآفرینان در آن به فعالیت مـیپردازنـد بیشـتر باشـد، سازم انجام فعالیت های خلاقانه و نوآورانه در آن محیط با دشواریهایی همراه خواهـد بـود (بـاتلر،٣ انی ٢٠٠٥).
برآورد ضرایب اثرات مستقیم و غیر مستقیم ل فرد متغیرها ضریب مسیر خطای استاندارد آماره t سطح معناداری اثر غیر مستقیم به روی کارآفرینی سازمانی ی و سازم هوش فرهنگی ٠/٢٦ ٠/٠٤ ٦/٩٣ ٠/٠٠١ جو سازمانی ٠/٤٠ ٠/٠٣ ٥/٠٩ ٠/٠٠١ انی اثر مستقیم به روی کارآفرینی سازمانی بر تعهد سازمانی 0/001 9/08 0/28 0/96 خلاقی ت مدیرا ن با توجه به شکل (٢) اثر مستقیم هوش فرهنگی و جـو سـازمانی بـر تعهـد سـازمانی بـه ترتیـب ٠/٢٧ و ٠/٤٢ به دست آمده است .