چکیده:
درنظام اقتدارگریز بینالملل هیچ قدرت برتری وجود ندارد که بتواند قانون و نظم را در سیاست بینالملل اجرا کند. از اینرو، دولت ها برای تأمین امنیت خود باید بر توانمندی های داخلی خود تکیه کنند. چین برای رشد پایدار اقتصاد خود نیاز به تأمین بی وقفه انرژی دارد. این کشور تلاش می کند تا مسیرهای واردات انرژی خود را از طریق خطوط لوله تنوع بخشد. همچنین پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، اروپا سعی کرده است تا مسیرهای واردات انرژی خود را از روسیه متنوع کند. منابع حوزهی خزر جایگزینی برای هر دو طرف است. سؤال اصلی مقاله این است که آیا روندهای همکاری در حوزه دریای خزر در بخش انرژی از نظر وابستگی متقابل به سمت چین است یا اروپا؟ در پاسخ، این فرضیه مطرح می شود که رشد پایدار مصرف انرژی چین و درگیری های کمتر در شرق دریای خزر باعث شده است تا همکاری های کشورهای حوزهی خزر در بخش انرژی با چین نسبت به اروپا بیشتر باشد. نتایج نشان می دهد که چین رشد تولید ناخالص داخلی و شاخص توسعه انسانی پایداری را پس از اصلاحات اقتصادی خود تجربه کرده است. همچنین، دیپلماسی انرژی چین در حوزهی خزر با سه مفهوم ابتکار کمربند و جاده، سازمان همکاری شانگهای، و همکاری متقابل با کشورهای حوزهی خزر تعریف می شود. به علاوه، درگیری های پیرامون حوزهی خزر در غرب ماهیتی ژئوپلیتیکی دارد اما در شرق ماهیتی داخلی دارد. بنابراین روندهای موجود در حوزهی خزر باعث شده است که گرایش کشورهای حوزه خزر به سمت چین باشد.
In the anarchic international system, there is no superior authority and no coercive power to enforce law and order in international politics. Therefore, states rely on their internal capabilities to ensure their security. China needs abundant energy resources and an uninterrupted supply of energy to sustain its economic growth. It is seeking to diversify its energy import routes through pipelines. In addition, Europe has been trying to diversify its energy import routes away from Russia following the Russian invasion of Ukraine in 2022. Caspian resources are an alternative for both sides. The aim of this study is therefore to examine Are the energy cooperation trends in the Caspian Basin based on interdependence towards China or Europe? The research hypothesis is that the stable growth of China's energy consumption and fewer conflicts in the eastern part of the Caspian Basin have led the Caspian countries to cooperate more with China in the energy sector than with Europe. The research findings show that China has been experiencing sustained growth in gross domestic product (GDP) and human development index (HDI) for years after its economic reforms. Moreover, Chinese energy diplomacy in the Caspian Basin can be defined within the framework of the Belt and Road Initiatives (BRI), the Shanghai Cooperation Organisation (SCO) and mutual cooperation with Caspian Basin countries. After all, the conflicts around the Caspian Sea in the west have geopolitical roots, but in the east of the Caspian Sea the conflicts have internal roots. Therefore, the current trends in the Caspian Basin have resulted in the Caspian Basin moving towards China.