چکیده:
گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی از طریق رسانههای نوین اجتماعی چنانچه با رویکردی استراتژیک صورت گیرد ضمن آگاهیبخشی عمومی و تقویت درونزای اقتصاد در عرصه بینالملل نیز میتواند بیفایده بودن سیاست تحریمهای یکجانبه را نشان دهد. این مقاله با هدف تحلیل استراتژیک گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر نقش شبکههای اجتماعی نوین انجام شد. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها یک تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید دانشگاهی است و به روش نمونهگیری هدفمند در نهایت 17 نفر در این مطالعه مشارکت کردند. گردآوی دادهها با استفاده از مصاحبههای تخصصی نیمهساختاریافته و ابزار سوات انجام شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و رویکرد ترکیبی سوات و برنامهریزی کمی استراتژیک استفاده شد. دستاوردهای تحقیق نشان داد استراتژی مناسب برای گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی با استفاده از شبکههای اجتماعی باید با تمرکز بر استفاده بهینه از فرصتهای موجود بر تقویت هرچه بیشتر نقاط قوت و کمینهسازی نقاط ضعف داخلی تاکید نماید. تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمانسازی آن بویژه در محیطهای علمی، آموزشی و رسانهای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی بهترین راهکار در عملیاتی ساختن این هدف است. برای شکل دادن افکار عمومی و آمادگی روانی آحاد جامعه در راستای مقاومسازی درونزای اقتصاد میتوان از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی استفاده کرد..
Discourse on the resistance economy through modern social media, if it is done with a strategic approach,while raising public awareness and strengthening the endogenous economy in the international arena, it can also show the futility of the policy of unilateral sanctions. This article was done with the purpose of strategic analysis of resistance economy discourse with emphasis on the role of modern social networks. The present research is a descriptive-survey research from the perspective of practical-developmental goal and from the perspective of data collection method. The statistical population includes representatives of the Islamic Council, managers of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, and university professors, and finally 17 people participated in this study through the purposeful sampling method. Data collection was done using semi-structured expert interviews and SWAT tools. To analyze the data, thematic analysis method and SWAT combined approach and quantitative strategic planning were used. The results of the research showed that the appropriate strategy for creating a discourse of resistance economy using social networks should emphasize on strengthening the strengths and minimizing internal weaknesses by focusing on the optimal use of the available opportunities. Explaining the dimensions of the resistance economy and making it a discourse, especially in the scientific, educational and media environments, and turning it into an inclusive and popular national discourse is the best solution in making this goal operational. Social networks can be used to shape public opinion and psychological readiness of members of the society in order to strengthen the endogenous economy..