چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله قصد داریم تا مولفههای فرهنگی موثر بر بروز پدیده بیموبایل هراسی در میان دانشجویان را به طور اختصاصی بررسی نماییم. روش پژوهش: کاربردی و نوع دادهها تلفیقی (کمی و کیفی) نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی، روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها مطالعات کتابخآنهای و روش میدانی شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است بدین منظور از رویکرد کمی و روش پیمایش استفاده کردیم. ابزار جمع آوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه استاندارد، محقق ساخته و مورد تایید خبرگان شامل 40 سوال است که در نمونهای متشکل از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. یافتهها: یافتهها از برازش خوب الگوی ساختاری با دادههای جامعه آماری برخوردار بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری داشت. نتیجهگیری: از 5 بعد مورد بررسی تنها وجود ارتباط معنادار میان فرهنگ کتابخوانی و بروز بیموبایل هراسی مشاهده گردید و در دیگر عوامل این رابطه مشاهده نشد.
Introduction & Objective: In this article, we intend to specifically study the cultural components affecting the phenomenon of immobile phobia among students.Research Method: Applied and Integrated Data Type (Quantitative and Qualitative) Descriptive Data Collection Method: Descriptive Survey-Correlation, Simple Random Sampling Method and Data Collection Tool Library Studies and Field Method include a researcher-made questionnaire. We used scrolling. Data collection tools in the quantitative section, a standard questionnaire, researcher-made and approved by experts include 40 questions that were placed in a sample of Islamic Azad University students. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha test.Results: The results had a good fit of the structural model with the data of the statistical population and the model had a good explanation in the statistical population.Conclusion: From the 5 dimensions studied, only a significant relationship was observed between reading culture and the incidence of mobile phobia and this relationship was not observed in other factors.