چکیده:
مقدمه: اختلال سلوک نوعی اختلال روانی شایع و بسیار آسیب پذیر است که معمولاً در کودکی یا نوجوانی بروز می کند و با رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگرانه شدید مشخص می شود. این بیماری با اختلالات عصبی شناختی همراه است وغالبا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی در بزرگسالی منجر می شود. روش: نیمه آزمایشی اندازه گیری مکرر(پیش آزمون،پس آزمون وپیگیری)با گروه کنترل جامعه آماری شامل، 45 پسر9-12 سال دارای اختلال سلوک به روش نمونه دردسترس انتخاب، و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. دوگروه آزمایش طی 8 هفته تحت آموزش راهبردها قرارگرفتند،گروه کنترل هیج آموزشی دریافت نکرد داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه تشخیص اختلال سلوک و تفکرانتقادی ریتکس، با نرم افزار اس پی اس اس 22 تحلیل شد (0/05 >p) یافته ها: نشان داد اثربخشی مداخلات در گروه نورونهای آینهای نسبت بگروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری، افزایش معنادارنشان داد. تفاوت مداخلات درگروه کارکردهای اجرایی و کنترل معنادارنبود. تفاوت مولفه های بالندگی و تعهد درگروه نورونهای آیینه ای درقیاس با گروه کنترل معناداربود و مولفه خلاقیت معنادار نبود درگروه کارکردهای اجرایی در هیچ یک از مولفه (p< 0/05) ها تفاوت معنادارنبود نتیجه گیری: آموزش راهبردهای نورونهای آینهای بر تفکر انتقادی ومؤلفههای بالندگی و تعهد تأثیر مثبت و معناداری داشت بر مؤلفه خلاقیت تأثیرگذار نبود مداخلات کارکردهای اجرایی مغز بر تفکر انتقادی و مؤلفههای آن بی تأثیربود. براین اساس استفاده از آموزش راهبردهای نورون های آیینه ای بعنوان مداخله موثر در بهبود عملکرد شناختی وارتباطی درکودکان دارای اختلال سلوک پیشنهاد می شود
Introduction: Behavioral disorder is a common and very vulnerable mental disorder that usually occurs in childhood or adolescence and is characterized by severe antisocial and aggressive behaviors. The disease is associated with neurological disorders and often leads to antisocial personality disorder in adulthood. Method: Quasi-experimental repeated measures (pre-test، post-test and follow-up) with a control group of statistical population consisting of 45 boys aged 9-12 years with conduct disorder were selected by available sampling method، and were randomly divided into two experimental groups and a control group. The two experimental groups were trained in strategies for 8 weeks. The control group did not receive any training. The research data were analyzed using Ritex Behavior Diagnosis and Critical Thinking Questionnaire with SPSS 22 software. Results: showed that in the post-test and follow-up stages of the group of mirror neurons، the ratio of the control group showed a significant increase. (P <0.05) There was no significant difference between the components of maturity and commitment in the group of executive functions and control. There was a significant difference in the group of mirror neurons compared to the control group and the component of creativity was not significant. (p <0.05) Conclusion: Teaching mirror neurons strategies had a positive and significant effect on critical thinking and the components of maturity and commitment on the component of creativity. Interventions of brain executive functions had no effect on critical thinking and its components.