چکیده:
اعتبارسنجی روایات در اعصار مختلف با تفاوتهایی همراه بوده است. متأخران شیعه از زمان علامه حلی، اولین مرحله از بررسی روایات را سنجش سندی قرار دادهاند، همین امر موجب ضعف تعداد قابل توجهی از روایات شده است؛ ازاینرو محدثان متقدم، به تساهل در بررسیهای سندی روایات متهم گردیدهاند. پژوهش حاضر با روش توصیفیتحلیلی، میزان و نحوۀ بهکارگیری بررسیهای سندی را در نزد شیخ صدوق مورد مطالعه قرار داده است. در نزد صدوق، بعد از بررسیهای کتابشناسی، سنجش سندی بر سنجش متنی اولویت داشته است. وی در بررسیهای سندی، به اتصالات سند، مذهب، وثاقت و عدم انفراد راوی توجه کرده است. وی کذب و وضع را سبب بیاعتباری روایت دانسته، اما سایر ضعفهای سندی را تنها در صورت تعارض موجب طرد روایت برشمرده است. در صورت حکم بر صحت سند حتی در حالت تعارض نیز حکم بر طرد روایت نداده و آن را با تغییر دلالی پذیرفته است.
IntroductionValidation of traditions in different ages has been associated with differences. The late Shiites since the time of ′Allami Hilli have considered the first stage of examining hadiths to be Isnad evaluation, this has caused the weakness of a significant number of hadiths. Therefore, the early traditionists have been accused of tasahul in Isnad investigations of hadiths (1). One of the prolific predecessors who has many hadith works in the 4th century is Sheikh Saduq, who is also accused of not paying attention to the traditions sanad in the hadiths. Therefore, examining the position of the sanad in the validation of Sheikh Saduq becomes important.Materials and MethodsThe present study has studied the extent and manner of using sanad reviews in the presence of Sheikh Saduq with a descriptive-analytical method. For this purpose, the Rijal opinions and the validation of Sheikh Saduq were extracted from the books of Rijal al-Najashi (2), al-Fihrist Sheikh Tusi (3), al-Rijal Ibn Al-Ghada′iri (4), Kitab Man la Yahduruhu al-Faqih (5), Iˈtiqadat al-Imamiyyah (6), aL-Khisal (7), aL-Amali (8), ˈUyun Akhbar al-Riza (9), ‘Ilal al-Shari’ah (10), Kamal al-Din wa Tamam al-Ni′mah (11), Fazail al-Ashhur al-Thalathah (12), aL-Tawhid (13), Maˈani al-Akhbar (14). and by analyzing them, the method of validating a sanad with Sheikh Saduq was obtained.Results and DiscussionGiving importance to the sanad has been one of the imperatives of Hadith for Sheikh Saduq This is evident in his adherence to not mixing the traditions sanad in similar traditions, choosing the most correct Isnad, and mentioning the sanad in full in most of his traditions. The existence of the title of a Rijal and hadith critic for Saduq is another confirmation of the influence of the Isnad topics in the validation of the tradition in the eyes of this hadith scholar. Its feedback is evident in the distinction of narrators, the unification of different things and the distinction of commonalities, the validation and weakening of traditions, the expression of sect, and the anonymity of the narrator in the Saduq sanads. The way of the involvement of Rijali information in the validation of Saduq can be traced in two areas: Isnad factors of the validity of hadiths to Saduq and Isnad factors that undermine the validity of hadiths. Saduq sees the weakness of a sanad in Irsal and Inqita’ of sanad, the impossibility of meeting the narrator and the person narrated from him, And the individuality of tradition from an unreliable person, the individuality of tradition from a reliable person in case of conflict, considers the narrator's lying (absolutely) and other weakness of Rijal or the corruption of religion under the condition of conflict. On the opposite side, the plurality of transmitters, the connection of the Isnad, mentions correct sanads as one of the Isnad factors of the validity of hadiths. In the performance of Saduq, after bibliographic reviews, sanad assessment has priority over textual assessment. So that in case of textual conflict between two traditions with a valid sanad, he has not ruled that any of the conflicting parties is not correct and he has tried to accept the parties of the conflict by interpreting and carrying a narrative on the question of negation, specialization, etc.ConclusionIn cases where it is clear to Saduq that the tradition is falsified, he completely rejects the tradition and avoids quoting it؛ However, if it is not certain that the tradition is falsified, the weakness of the sanad alone is not the reason for rejection. In some cases, the weakness of the sanad causes the tradition to be rejected if an unreliable person is alone in narrating it, and in the second case, the tradition with a weak sanad is in conflict with the traditions with a valid sanad but without preference. Preferences such as permission and mention of the cause have been compensating for the weakness of the narrative sanad in the position of conflict. This has caused some weak narrators, narrators of the Sunni or corrupt sect to be present in the authentic sanads, but at the same time, in cases of conflict, it has been specified to reject the traditions of Sunni narrators and have a corrupt sect.
خلاصه ماشینی:
در نگاه اول با توجه به انبوه راویان ضعیف در اسناد آثار متقدم این نظر تأیید میگردد و به نظر میرسد بررسیهای سندی جایگاه چندانی در نزد قدما نداشته اسـت ، امـا در مقالۀ «د٨یل اعتماد شیخ صدوق به روایات ابوسـمینه (بـا نگـاهی بـه بازیـابی منـابع مکتوب روایات این راوی در آثار شیخ صدوق)» (طاهریان قادی و همکاران، ١٣٩٨) مهم ترین دلیل وجود ضعفا در اسناد شیخ صدوق ـ به عنوان یکی از متقدمان ـ نسـبی بودن مفهوم ضعف ، تقدم کتابشناسی بر سندشناسی، و تفکیک در نقش راوی عنوان شده است .
پژوهش هایی در قالب پایاننامـه و مقاله در مورد روش شیخ صدوق در حیطه های فقه الحدیثی و سندی صورت گرفتـه است ؛ ازجمله کرمی در «روشهای فقه الحدیثی شیخ صدوق در کتاب معانی ا٨خبار» (١٣٨٦) به بررسی عملکرد فقه الحدیثی صدوق، تنهـا در یکـی از آثـار وی پرداختـه است ؛ غروی نائینی و جاویدانی در «نگـاهی بـه روش تـدوین سـند در کتـاب مـن ٨یحضره الفقیه » (١٣٨٩) به تفصیل ساختار سـندی در ایـن کتـاب پرداختـه و انـواع تلخیص های سندی آن را تبیین کردهاند؛ موسوی و خرمی در «اختTف حدیث و رفع آن در آثار شیخ صدوق» (١٣٩٣) به چگونگی برخورد صـدوق بـا تعـارض روایـات پرداخته اند؛ جTلی نیز در «روش ابن بابویه در نقـد حـدیث » (١٣٩٣)، بـه مهـم تـرین شاخصه های رویکرد نقادانۀ شیخ صدوق به حدیث اشـاره کـرده اسـت .
The position of the sanad in the validation of Sheikh Ṣadūq Ma′sūmi Ṫahirīyān Ghādī Ph. D of Quran and Hadith Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran; masom.
Keywords: Sheikh Ṣadūq, Validation, Sanad of Hadiths, Rijāl, Sources.