چکیده:
با شروع حکومت ناصرالدینشاه وزارت خارجه در قالب یکنهاد مستقل جلوهگر شد. کوشش ناصرالدینشاه برای ایجاد ساختارهای نوین حکومتی و همچنین تعیین و تحدید وظایف وزارتخانهها و نهادها و سپردن مسئولیت هر یکبهیکی از رجال، تا حدود چشمگیری قدرت مطلقه را از دست صدراعظم خارج کرد و اختیارات وی را کاهش داد. امور خارجی، که تا پیش از سلطنت ناصرالدینشاه تحت تأثیر دربار و شخص صدراعظم بود با آغاز پادشاهی وی به شکل روزافزونی در وزارت امور خارجه خارج شد و هریک از وزیران نیز بهتناسب نفوذ و قدرت خود کوشیدند با قوانین حکومتی ضمانت اجرا بالاتری برای اختیارات وزارت. امور باید به دست ارائه شود. پژوهش حاضر ضمن معرفی سه تن از وزرای امور خارجی بر سیاست خارجی در دوران سلطنت ناصرالدینشاه، به بررسی شرایط و عملکرد دوران وزارت هریک از آنها اختصاص داده شده است، همچنین عملکرد و وظایف وزارت امور خارجه را نیز یکی از مهمترین ارکانهای دیوان ناصرالدینشاهبررسی میکند. قرار داده است. در این راستا، این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات آن بر اساس اسناد و منابع کتابخانه های گردآوری شده است. نتایج گوی پژوهشی آن است که تضاد رقابت و رقابت هرکدام از موقعیت های ناپایدار و برای سیاست های متصدیان خارجی درمسند وزارت امور خارجه پدید آمدند و این رقابت ها به ارائه امتیاز جدید به دولت روسیه و یا انگلیس توسط وزیر امور خارجه می پرداختند. روابط خارج از ایران در حکمرانی وابستهای بود، که سرنوشت آن را سیاسی کشور تعیین میکرد. در این راستا، این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات آن بر اساس اسناد و منابع کتابخانه های گردآوری شده است. نتایج گوی پژوهشی آن است که تضاد رقابت و رقابت هرکدام از موقعیت های ناپایدار و برای سیاست های متصدیان خارجی درمسند وزارت امور خارجه پدید آمدند و این رقابت ها به ارائه امتیاز جدید به دولت روسیه و یا انگلیس توسط وزیر امور خارجه می پرداختند. روابط خارج از ایران در حکمرانی وابستهای بود، که سرنوشت آن را سیاسی کشور تعیین میکرد. در این راستا، این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات آن بر اساس اسناد و منابع کتابخانه های گردآوری شده است. نتایج گوی پژوهشی آن است که تضاد رقابت و رقابت هرکدام از موقعیت های ناپایدار و برای سیاست های متصدیان خارجی درمسند وزارت امور خارجه پدید آمدند و این رقابت ها به ارائه امتیاز جدید به دولت روسیه و یا انگلیس توسط وزیر امور خارجه می پرداختند. روابط خارج از ایران در حکمرانی وابستهای بود، که سرنوشت آن را سیاسی کشور تعیین میکرد.
Starting with the rule of Nasser al-Din Shah, Minister of State in the form of an entity independent effects even was . Efforts Nasir al-Din Shah to create structures of the new government and also to determine and limit the duties of the ministry of the institutions and entrust the responsibility of each one to one of the men, and about the making of the absolute will of the chancellor out that the authority him to decline Dad . The external, that before the reign of Nasir al-Din Shah under the influence of the court and the chancellor was at the beginning of the reign of his form growing in the Ministry of Foreign focused on was the one of the Ministers as well as the balance of influence and power to attempt to lay down rules governing warranties Executive higher for optional Department of State to the win . This is the introduction Tuesday of the Ministers of Foreign influence on politics outside the period of the reign of Nasir al-Din Shah , to investigate the conditions and performance period of each of which are assigned to, as well as the functions and duties of the Department of State as well as as one of the the most foot- bureaucratic era of Nasser al-Din Shah examined the data is . In this regard, this study is the way descriptive - analysis of the information it is based on the documents and resources library, a collection of the . The results of this study indicate that it is a conflict of interest and competition , each of the ministers situation unstable and difficult for operators politics outside Drmsnd Ministry of Foreign emerged were brought And this competition is often to the advantage of the new to the State of Russia and or the UK by the Minister of State for the lead . Relationships outside of the decrees vary depending of the the fate of the structure of the political state is determined to be.