چکیده:
مقدمه: با توجه به پیشرفتهای فناورانه عصرجدید و سهولت دسترسی به ابزارهای ارتباطی؛ شاهد کاهش فعالیت های ورزشی در کودکان میباشیم که این موضوع پیامدهای منفی بسیار زیادی در آینده سلامت جامعه دربر خواهد داشت. درهمین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای انجام فعالیت بدنی در کودکان پیش دبستانی و پیامدهای حاصل از آن انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه روانشناسی، رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، معلمان تربیت بدنی، مدیران مدارس و والدین دانش آموزان پیش دبستانی در سال 1401 تشکیل می دادند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. تا زمانی که از مصاحبه ها (16مصاحبه) امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت؛ مصاحبهها ادامه یافت. یافتهها: درنهایت 66کد نهایی از اطلاعات حاصل مشارکت کنندگان در پژوهش شناسایی شد که در بخش راهکارهای انجام فعالیتهای ورزشی در کودکان پیش دبستانی شامل: 6 مضمون اصلی نقش والدین، نقش مدارس، ابعاد رسانه ای، نقش مربیان ورزشی، ابعاد مدیریتی، برنامههای حمایتی؛ و در بخش پیامدهای حاصل از انجام آن شامل 2مضمون اصلی مزایای فردی و مزایای اجتماعی می باشد. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی انجام فعالیتهای ورزشی در هر سنی به جز افراد با شرایط خاص، مفید میباشد و کودکان پیش دبستانی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. البته فعالیت ورزشی اینگروه از افراد بایستی بسیار سبک و مفرح باشد تا از این مسئله درجهت بهبود رشد و توسعه سلامت کودکان پیش دبستانی بهره مند شد. نتایج این پژوهش به مدیران ذیربط درارتباط با برنامه ریزی راهبردی ورزش کودکان پیش دبستانی کمک شایانی می کند.
Introduction: Considering the technological advances of the new era and the ease of access to communication tools; We see a decrease in sports activities among children, which will have many negative consequences in the future of society's health. In this regard, the present study was conducted with the aim of providing solutions for physical activity in preschool children and its consequences.
Research Method: he current research was conducted in terms of practical purpose and qualitative method using phenomenological approach. The statistical population studied in the research was made up of faculty members of the university in the department of psychology, movement behavior and sports management, physical education teachers, school principals and parents of preschool students in 2023. The sampling method was purposeful. As long as it was possible to extract completely non-repetitive concepts from the interviews (16 interviews); The interviews continued.
Results: In the end, 66 final codes were identified from the information obtained by the participants in the research, which in the section of solutions for performing sports activities in preschool children include: 6 main themes of the role of parents, the role of schools, media aspects, the role of sports coaches, management aspects, support programs; And in the consequences of doing it, it includes 2 main topics of individual benefits and social benefits.
Discussion: In general, doing sports activities is useful at any age, except for people with special conditions, and preschool children are not exempt from this issue. Of course, the sports activity of this group of people should be very light and fun in order to benefit from this issue in order to improve the growth and development of the health of preschool children. The results of this research will help relevant managers in relation to the strategic planning of preschool children's sports.