چکیده:
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه بازیهای حرکتی کودکان پیشدبستانی ایران و هند بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع علیمقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 156 کودک 5 تا 6 ساله پیش دبستانی ایرانی و هندی بودند که به روش خوشهای چندمرحلهای از 6 پیش دبستانی در تهران و دهلی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نظارت بر بازیهای حرکتی [1] سودرشان [2] (2001) بود که 4 بازی حرکتی شامل تقلید، تعادل پویا، پرش در دایره و سرعت واکنش را دربر میگیرد. دادههای پژوهش با استفاده از نسخه 24 نرمافزار SPSS و آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری در عملکرد بازیهای حرکتی بین پسران و دختران پیشدبستانی ایرانی و کودکان دختر و پسر هندی وجود دارد و همچنین تفاوت معناداری بین عملکرد بازیهای حرکتی کودکان پیش دبستانی دو کشور ایران و هند نیز وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت معناداری به نفع کودکان پیشدبستانی کشور هند در بازی پرش در دایره وجود دارد، اما تفاوت معناداری بین بازیهای تقلید، تعادل پویا، و سرعت واکنش درکودکان پیشدبستانی دو کشور ایران و هند وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: پایین بودن عملکرد کودکان پیشدبستانی ایرانی در بازی پرش در دایره نسبت به کودکان هندی میتواند به دلیل کمبود فضای آموزشی، عدم تحرک و نداشتن برنامههای ورزشی و حرکتی هدفمند در مراکز پیش دبستانی میباشد.
Introduction: The purpose of this study was to compare the motor games of Iranian and Indian preschool children.
Method: This study was causal-comparative research. The statistical population of the present study was 156 Iranian and Indian preschool children who were selected from 6 preschools in Tehran and Delhi by multi-stage cluster sampling method. The tool used in this research was Sudershan's (2001) movement monitoring test including 4 movement games: imitation, dynamic balance, jumping in a circle, and reaction speed. The data were analyzed using SPSS software version 24 through independent t-test and multivariate analysis of variance.
Results: The results of the independent t-test showed that there is a significant difference in the performance of movement games between Iranian preschool boys and girls and Indian preschool boys and girls, and there is also a significant difference between the performance of movement games of preschool children in Iran and India. The results of multivariate variance analysis showed that there is a significant difference in favor of preschool children in India in the game of jumping in a circle, but there is no significant difference between imitation games, dynamic balance, and reaction speed in preschool children of Iran and India.
Discussion and conclusion: The low performance of Iranian preschool children in the game of jumping in a circle compared to Indian preschool children can be due to the lack of educational space, inactivity, and lack of targeted sports and movement programs in preschool centers.