چکیده:
نهاد آموزش و پرورش» مسئولیت تعلیم و تربیت افراد جامعه را به عهده دارد و در این راستا بخش مهمی
از بودجه عمومی را هزینه می کند. با این وجودء مشخص نیست که از این منابع مالی و مادی تا چه
اندازه در مسیر تحقق هدفهای آموزشی بهره می گیرد و وظایف خود را به نحو مطلوب انجام میدهد.
هدف اساسی خرده نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (امتحانات) از آغاز تا کنون بر اساس ساختار
آموزان برای تصمیم گیری درباره ارتقاء آنها به پایه بالاتر یا دوره دیگر بوده است . هدف از انجام
پژوهش حاضر بررسی سیاست گذاری نقد نظام ارزشیایی در دانش آموزان می باشد. نظام ارزشیابی
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در کشور ما به طور رسمی با تصویب اولین نظامنامه امتحانات مدارس
در نظام آموزش و پرورش کشور شکل گرفت. بررسی آیین نامه ها و شرح وظایف تشکیلات مرتبط با این
خرده نظام نشان می دهد که سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان نظام آموزشی کشور همانند آرزشیابی از
عملکرد تحصیلی دانشآموزان به ارزشیابی از نظام آموزشی کشورها توجه داشته اند ولی حتی هنگامی
که آرزشیابی مستمر به طور رسمی وارد دستور کار امتحانات داخلی مدارس شد. باز هم ارزشیابی پایانی
و امتحان کتبی پایان سال یا ترمء اآرزش و اعتبار خود را از دست نداد. تغییر در ساختار و برنامههای
نظام آموزشی» توجه به ارزشیابی آموزشی را کمرنگ تر و نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را برجسته تر
کرده است. پاسخگویی به سوال هایی مانند این که: مدرسه چه می کند و محصول آن چیست؟ تنها از
طریق سنجش جامع» معتبر و دقیق «دانش آموزان چه می دانند و چه میتوانند انجام دهند»» تحقق می
یابد. عملی که در شرایط فعلی انجام نمیشود و شاید بتوان گفت با این شرایط انجام شدنی هم نیست.
برای ارزشیابی از نظام آموزشی باید تمامی عوامل موّئر در رسیدن یا نرسیدن نظام به هدف های
آموزشی (مانند: معلمء برنامه درسی و یا به طور کلی فرصت های آموزشی) بررسی شوند.
خلاصه ماشینی:
بررسي آيين نامه ها و شرح وظايف تشکيلات مرتبط با اين خرده نظام نشان مي دهد که سياستگذاران و تصميم گيرندگان نظام آموزشي کشور همانند ارزشيابي از عملکرد تحصيلي دانش آموزان به ارزشيابي از نظام آموزشي کشورها توجه داشته اند ولي حتي هنگامي که ارزشيابي مستمر به طور رسمي وارد دستور کار امتحانات داخلي مدارس شد، باز هم ارزشيابي پاياني و امتحان کتبي پايان سال يا ترم ، ارزش و اعتبار خود را از دست نداد.
نقد نظام ارزشيابي دانش آموزان هدف اساسي خرده نظام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي (امتحانات ) از آغاز تا کنون بر اساس ساختار تشکيلات ، آئين نامه ها، شرح وظايف و عملکرد واقعي، جمع آوري اطلاعات از عملکرد تحصيلي دانش آموزان براي تصميم گيري درباره ارتقاء آنها به پايه بالاتر يا دوره ديگر بوده است .
هدف اساسي خرده نظام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي(امتحانات ) از آغاز تا کنون بر اساس ساختار تشکيلات ، آئين نامه ها، شرح وظايف و عملکرد واقعي، جمع آوري اطلاعات از عملکرد تحصيلي دانش آموزان براي تصميم گيري درباره ارتقاء آنها به پايه بالاتر يا دوره ديگر بوده است .
هدف اساسي خرده نظام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي(امتحانات ) از آغاز تا کنون بر اساس ساختار تشکيلات ، آئين نامه ها، شرح وظايف و عملکرد واقعي، جمع آوري اطلاعات از عملکرد تحصيلي دانش آموزان براي تصميم گيري درباره ارتقاء آنها به پايه بالاتر يا دوره ديگر بوده است .