چکیده:
زمینه: بازاریابی اخلاقی بیشتر از اینکه یک استراتژی بازاریابی باشد، نوعی فلسفه است که روی تمام جنبههای بازاریابی تاثیر میگذارد. هدف این پژوهش طراحی الگوی قابلیتهای بازاریابی اخلاقی موثر بر توسعه محصولات جدید سازگار با محیط زیست پتروشیمی آبادان است. روش: پژوهش حاضر کاربردی و در زمره پژوهشهای کیفی بود که به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری خبرگان و مدیران با سابقه پتروشیمی آبادان بود که یک نمونه 20 نفره با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی از میان آنها انتخاب شد. ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بود و برای طراحی مصاحبه از روش اسپیکارد بهره برده شده است. در نهایت دادهها با روش کد گذاری سه گانه تحلیل شدند. یافتهها: "مدیریت دانش"، "برند و برند سازی موثر درونی و بیرونی"، "مشتریگرایی" و "بازارگرایی اخلاقی" به عنوان عوامل زمینهای؛ " سنجش، رصد و تحقیق در بازار "، "نوآورانگی"، " ابعاد آمیخته بازاریابی منعطف"، "عوامل ساختاری " و "مدیریت منابع انسانی هوشمند " به عنوان عوامل علی، "بهبود روابط 360 درجه"؛ "خلق مزیت مشتری"؛ و "عوامل محیطی و پیرامونی" به عنوان عوامل مداخله گر، "بهبود قابلیت ارتباطی "، "ارزشزایی" و "چابک سازی سازمان و فرایندها" و "بهبود بازار محوری"، به عنوان استراتژیها، و "حضور پر رنگتر در بازار"، "محصولات متناسب با محیط زیست"، و "توسعه اخلاقی سازمان" به عنوان پیامدهای قابلیتهای بازاریابی اخلاقی بر توسعه محصولات جدید در پتروشیمی آبادان انتخاب شدهاند. نتیجهگیری: این مدل دیدگاهی جامع در مورد عوامل اثر گذار بر توسعه محصولات جدید برای پتروشیمی آبادان ارائه داده است و میتواند چراغ راهی برای مدیران تحقیق و توسعه، مدیران بازاریابی و مدیران ارشد این شرکت باشد.
Background: More than a marketing strategy, ethical marketing is a philosophy that affects all aspects of marketing. The purpose of this research is to design a model of ethical marketing capabilities effective on the development of new products compatible with the petrochemical environment of Abadan.
Method: The current research was applied and among the qualitative researches that was conducted using the foundational data method. The statistical population was experts and managers with petrochemical experience in Abadan, and a sample of 20 people was selected from among them using the purposeful and snowball sampling method. The interview tool was in-depth and semi-structured, and the Spickard method was used to design the interview. Finally, the data were analyzed with the triple coding method.
Findings: "knowledge management", "branding and effective internal and external branding", "customer orientation" and "ethical market orientation" as background factors; "Measuring, monitoring and research in the market", "innovation", "flexible marketing mix dimensions", "structural factors" and "intelligent human resource management" as causal factors, "improving 360-degree relationships"; "Creating customer advantage"; and "environmental and peripheral factors" as intervening factors, "improvement of communication ability", "value creation" and "agility of organization and processes" and "improvement of market-oriented" as strategies, and "a more colorful presence" in the market", "environmentally friendly products", and "ethical development of the organization" have been selected as the consequences of ethical marketing capabilities on the development of new products in Abadan Petrochemical.
Conclusion: This model has provided a comprehensive view on the factors affecting the development of new products for Abadan Petrochemical and can be a light for research and development managers, marketing managers and senior managers of this company