چکیده:
در حال حاضر، علاقه به استفاده از ابزارها و تکنیک های عصب علمی برای مطالعه رفتار انسان در سازمانها افزایش یافته است. بسیاری از محققین سازمانی با استفاده از اصطلاحاتی مانند علوم اعصاب شناختی سازمانی تالش کرده اند بر نقش تاثیرگذار فرایندهای مغزی در تصمیمات مدیریتی و عملکرد افراد در سازمان تاکید کنند. استراتژی عصبی یکی از حوزه های جدید و بکری است که هرچند کمتر به آن پرداخته شده است اما میتواند پارادایم حاکم بر علم استراتژیک را با تغییرات جدی روبه رو سازد. با توجه به اینکه در تعاریف مربوط به استراتژی جنبه ای انسانی بودن آن مورد توافق همه ی صاحب نظران است، استراتژی عصبی با تاکید بر تفاوت تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک تلاش میکند به مدیران و استراتژیست ها کمک کند تا با شناخت نحوه ی عملکرد نیم کره های مغز به سبکی متعادل و کارا و اثربخش در مدیریت استراتژیک دست یابند و بتوانند از مزایای تفکر شهودی نیمکره ی چپ و تفکر منطقی نیم کره ی راست به طور همزمان استفاده نمایند. در این مقاله تلاش کرده ایم به بررسی و معرفی استراتژی عصبی در مراحل مختلف مدیریت استراتژیک و کاربرد آن در سازمان بپردازیم.
خلاصه ماشینی:
طبق نظر پاول (2011)، این یک روش جدید برای تجزیه و تحلیل رفتار انسان ها است، با استفاده از رویکرد اقتصاد عصبی که دانشکده های بازرگانی را به انجام انواع تحقیقات در بازاریابی، اقتصاد، امور مالی، رهبری و مدیریت منابع انسانی و در آخر مدیریت استراتژیک سوق می دهد اهمیت استراتژی عصبی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است(آشر و همکاران، 2018).
باتوجه به بکر بودن این حوزه و اینکه تنها حدود ده سال است که به آن پرداخته می شود آنهم به طور محدود، به نظر می رسد اگر محققان استراتژی با محققان علوم اعصاب در مورد مشکلات تحقیقاتی خاص که تصویربرداری مغز و سایر روش های عصب علمی بتواند بینش رفتاری داشته باشد، می توانند به استراتژی عصبی کمک کنند.
Neurostrategy, A new emergence in the science of organization Fatemeh Sadat Mir 1 , Hamed Dehghanan 2 Abstract Strategic management has gone through a revolution in the last 10 years with the introduction of new analytical tools in the decision-making process, many of which are derived from neuroscience, and this is a revolutionary promise in strategic decision-making and economic models.
Along with this, a new approach to strategy management, called "neuroscience", has emerged in organizational studies.
Nerve-based strategy is the application of neuroscience in strategic management.
Nerve-based strategy means identifying the understanding of predictive analysis and controlling how the human brain functions throughout the strategic management process.
In this article, we have tried to review and introduce neural strategy in different stages of strategic management and its application in the organization.