چکیده:
با ظهور تکنولوژیهای مدرن و پیچیدهتر شدن جوامع انسانی و نقش رسانهها در مناسبات جهانی، قدرت نیز ماهیت متفاوتی به خود گرفته است. قدرت سخت، بدون پشتیبانی قدرت نرم و بالعکس، قادر به حفظ برتری خود نیست. ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین امپراطوریهای نظامی و رسانهای تاریخ جهان، در طی دو دهه اخیر با استفاده از ابزار رسانه توانسته تغییرات ژئوپلیتیکی اساسی در خاورمیانه ایجاد کند. راهاندازی جنگهای همه جانبه علیه افغانستان و عراق و جهت دادن به رخدادها و تحولات جهان عرب، همگی در همراهی قدرت نرم و به ویژه رسانهها میسر شد. از این رو، نگارندگان در این جستار، در پی پاسخ به این سوال بودند که «قدرت نرم ایالات متحده آمریکا از رهگذر بهرهگیری از رسانههای جمعی و تأثیرگذاری و جهت دهی بر افکار عمومی، چگونه بر معادلات ژئوپلیتیکی خاورمیانه نافذ و مؤثر واقع شده است؟». دروندادهای مورد نیاز پژوهش به روش کتابخانهای گردآوری شده و در سپهر نظریه قدرت نرم، روششناسی حاکم بر متن از ماهیتی توصیفی- تحلیلی برخوردار است. یافتههای پژوهش گویای این است که ایالات متحده آمریکا، حتی قدرت نرم خود را مرهون رسانهای است که خود جزئی از عناصر قدرت نرم است. به عبارتی دیگر میتوان چنین استدلال کرد که بدون رسانه، آمریکا بخش اعظمی از توان قدرتسازی سخت و نرم خود را از دست میدهد؛ این در حالی است که حتی شاخصهای محاسبه قدرت نرم بیشتر از گذرگاهی میگذرند که رسانههای آمریکایی یا بر آنها مسلط هستند یا به آنها شکل میدهند.
With the emergence of modern technologies, as well as the more complex human societies and the role of the media in global relations, power has acquired different characteristics. Hard power, without the support of soft power, and soft power, without the support of hard power, cannot maintain their superiority. The United States of America, as one of the largest military and media empires in the history of the world, has been able to create fundamental geopolitical changes in the Middle East through media tools during the last two decades. It was possible to launch all-out wars against Afghanistan and Iraq and guide the events and developments of the Arab world with the help of soft power and especially the media. Therefore, the authors in this article were looking for an answer to the question of “how the United States of America, using the soft power of the mass media and guiding public opinion, has been influential in the geopolitical equations of the Middle East?” The data required for the research was collected by the library method and the research method is descriptive-analytical in line with the theory of soft power. The findings of the research show that a large part of America's soft power is caused by the media. So that without the media, America's soft power will fall. At the same time, the soft power calculation indicators pass through a passage that the American media dominates or shapes them.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، نگارندگان در اين جستار، در پي پاسخ به اين سوال بودند که «قدرت نرم ايالات متحده آمريکا از رهگذر بهره گيري از رسانه هاي جمعي و تأثيرگذاري و جهت دهي بر افکار عمومي، چگونه بر معادلات ژئوپليتيکي خاورميانه نافذ و مؤثر واقع شده است ؟».
باتوجه به ايـن مقدمـه تـاريخي کـه بيـان شـد رسـانه را نـه تنهـا نبايـد جـزو قدرت هاي دسته چندم امريکا محاسبه کرد، بلکه با توجه به کارکرد و کارايي که رسـانه در عرصـه هاي مختلف قدرت امريکا ايفا کرده است ، با تغيير زاويه نگاه و تحليل مـان بـه مسـئله قـدرت نـرم آمريکـا متوجه ميشويم که بدون عنصر رسانه ، قدرت نرم آمريکا به شدت دچـار افـول ميشـود.
جوزف ناي به عنوان نظريه پرداز اصلي نظريـه قـدرت نـرم ، بـر اين باور است که قدرت نرم هر کشوري به سه منبع اصلي بستگي دارد: اول : فرهنـگ عمـومي و ايـن که آيا جذاب و يا توهين آميز به ديگران است ، دوم : ارزش هاي سياسي و جدي بودن تعهد بـه آنهـا در داخل و خارج از کشور در زمان صلح يا جنگ ، سوم : سياسـت خـارجي بـه کارگرفتـه شـده و ميـزان مشـروعيت و پـذيرش داوطلبانـه آن توسـط کشـورها مختلـف جهـان و مردمـان آنهاست (رئيسـي و همکاران ، ١٤٠١: ٥٩).
از اين رو، براي شناسايي ميزان تأثيرگـذاري قـدرت نـرم آمريکـا بـه واسـطه رسانه ها، ابتدا آماري از مدت زمان استفاده مـردم خاورميانـه از رسـانه هاي آفلايـن و آنلايـن و ميـزان اعتماد آنها به رسانه ها ارائه ميشود و در ادامه بر مبنـاي ايـن تصـوير، مؤلفـه هاي کليـدي قـدرت نـرم رسانه اي آمريکا در قبال خاورميانه احصاء و مورد بررسي و تحليل قرار ميگيرد.