چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه الگوی چند مفهومی شفیع آبادی با رویکرد مبتنی ACT بر خود ارزشیابی عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که با استفاد از نمونهگیری در دسترس نمونه 60 نفری انتخاب شد و پرسشنامه خودارزشیابی عملکرد شغلی روی کارکنان بخش توزیع و اجرا شد و از بین کسانی که نمره کمتری گرفتند 60 نفر انتخاب گردیدند ابتدا از هر سه گروه پیش آزمون گرفته شد سپس گروه آزمایش شماره یک 7 جلسه 5/1 ساعته آموزش براساس مفاهیم نظریه اکت و گروه آزمایش شماره دو 7 جلسه 5/1ساعته آموزش براساس مفاهیم الگوی چند محوری دریافت کردند و در گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت و بعد از مداخلات پس آزمون اجرا گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه خود ارزشیابی عملکرد شغلی بود و دادهها با روشهای آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این است که هر دو روش بر خودارزشیابی عملکرد شغلی و ابعاد آن موثر است و فقط رویکرد اکت بر خرده مقیاس توانایی خود اثر معناداری ندارد. (P> 0/05).
Aim the purpose of the present study was to compare the multi-concept model of Shafi Abadi with the ACT-based approach of self-evaluation of the job performance of employees of Islamic Azad University, Tabriz branch. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with two experimental groups and one control group. The statistical population of all the employees of the Islamic Azad University, Tabriz branch, which was selected using available sampling, a sample of 60 people, and the job performance self-evaluation questionnaire was distributed and administered to the employees of the department, and 60 people were selected from those who got a lower score, first from all three groups. A pre-test was taken, then the experimental group number one received 7 sessions of 1.5 hours of training based on the concepts of act theory and the experimental group number two received 7 sessions of 1.5 hours of training based on the concepts of the multi-axis model and there was no intervention in the control group and after the interventions So the test was carried out. The research tool was self-assessment of job performance and the data were analyzed with statistical methods of analysis of covariance. The results show that both methods are effective on the self-evaluation of job performance and its dimensions, and only the ACT approach has no significant effect on the self-ability subscale (P>0.05).