چکیده:
زمینه و هدف: پدیده قلدری در مدارس از جمله مواردی است که میتواند امنیت دانش آموزان را تهدید کرده و بهتبع آن موجب بروز مسائل آموزشی و تربیتی شود. هدف مطالعه حاضر آزمون مدل ساختاری روابط بین ابعاد آسیبشناسی شخصیت با قلدری بهواسطه خودناتوانسازی تحصیلی در بین دانش آموزان متوسطه بود. روش پژوهش: مطالعه حاضر با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت؛ جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1400 بود که طبق استعلام از اداره آموزش و پرورش شهر تهران تعداد کل آنها 145398 نفر بود؛ که بر اساس ملاک میشل (1993) و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به ابزارهای پرسشنامه خود ناتوانسازی تحصیلی شوینگر و استینسمر پلستر (2011)، پرسشنامه قلدری اولیوس (1986) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیت نسخه پنجم راهنمای تشخیص و آماری (PID-5-BF) پاسخ دادند. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون مدل ساختاری نشان داد که ابعاد شخصیت با خودناتوانسازی و قلدری رابطه مثبتی دارد. همچنین رابطه بین خودناتوانسازی با قلدری نیز مثبت بود. نتایج اثرات میانجی نشان داد که خودناتوانسازی تحصیلی در روابط بین ابعاد شخصیت نابهنجار و قلدری نقش واسطه دارند. نتیجهگیری: نتایج در حالت کلی نشان دادند که مدل آزمون شده با مدل مفهومی دارای برازش مناسبی میباشد.
Background and Aim: The phenomenon of bullying in schools is one of the things that can threaten the safety of students and consequently cause educational issues. The present study aimed to evaluate the structural model of the relationship between the dimensions of personality pathology and bullying through conditional self-handicapping among high school students. Methods: This research was conducted using the structural equation modeling method. The statistical population of the present study included all high school girls of District 2 of Tehran in the academic year 2021-22, who were 145,398 students, according to the Tehran Department of Education. According to the Michel (1993) criteria and the multi-stage cluster sampling method, 300 people were selected as a sample. They completed the following instruments: Schwinger, & Stiensmeier-Pelster self-incapacitation questionnaire (2011), Olweus bullying questionnaire (1986), and the short form of the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual Personality Questionnaire (PID-5-BF). Data analysis was done using Pearson correlation method and structural equation modeling with SPSS and Lisrel software. Results: The findings of the structural model test showed that personality dimensions have a positive relationship with self-handicapping (β=0.43; PConclusion: The results generally showed that the tested model has a good fit with the conceptual model