چکیده:
زمینه و هدف: توجه به وضعیت روانی کارآموزان روان درمانگری نقشی اساسی در آمادهسازی دانشجویان برای ورود به عرصه درمان ایفا میکند. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان روانپویشی فشرده کوتاهمدت بر خودآگاهی هیجانی، همدلی و شفقت به خود در کارآموزان روان درمانگری انجام شد. روش پژوهش: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه کارآموزان روان درمانگری شهر تهران در سال 1400 بود که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به شیوۀ تصادفی در دو گروه 15 نفری جایگزین شدند. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه خودآگاهی هیجانی (ریفی و همکاران، 2008)، پرسشنامه همدلی (مهرابیان و اپستین، 1972) و پرسشنامه شفقت به خود (نف، 2003) انجام شد. برای هر یک از گروه های آزمایش برنامه مداخلاتی به صورت جلسات هفتگی برگزار شد. تحلیل دادهها علاوه بر روش های آمار توصیفی با تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد در دوره پسآزمون بین میانگین نمرات خودآگاهی هیجانی (01/0p)، همدلی (01/0p) و شفقت به خود (01/0p) گروه آزمایش در جلسات مداخله نسبت به گروه گواه از نظر آماری تفاوت معنادار میباشد. اثربخشی درمان روانپویشی فشرده کوتاهمدت در طول زمان در آزمودنیهای گروههای آزمایش پایدار بود. نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش انجام مداخلات روانشناختی جهت آماده سازی کارآموزان رواندرمانگری اهمیت بالایی دارد و میتواند پایهای برای آگاهی افزایی و بهکارگیری صحیح این مداخلات در کارآموزان رواندرمانگری باشد.
Background and Aim: Paying attention to the mental state of psychotherapy trainees plays an essential role in preparing students to enter the field of therapy. Therefore, this research was conducted with the aim of determining the effectiveness of short-term intensive psychodynamic therapy on emotional self-awareness, empathy and self-compassion in psychotherapy trainees. Methods: It was a semi-experimental research with a pre-test-post-test design with two experimental and control groups and a two-month follow-up. The statistical population of the research consisted of all the psychotherapist trainees in Tehran in 2021, who were selected by the available sampling method, 30 people and randomly replaced in two groups of 15 people. Data collection was done with emotional self-awareness questionnaire (Rifi et al., 2008), empathy questionnaire (Mehrabian and Epstein, 1972) and self-compassion questionnaire (Neff, 2003). For each of the experimental groups, an intervention program was held in the form of weekly meetings. In addition to descriptive statistics, data analysis was performed with mixed analysis of variance and Bonferroni's post hoc test. Results: The results showed that in the post-test period, between the mean scores of emotional self-awareness (pConclusion: Based on the results of the research, conducting psychological interventions for the preparation of psychotherapy trainees is very important and can be a basis for raising awareness and correctly applying these interventions in psychotherapy trainees.