چکیده:
بحث ارتباط مخاطب با اثر هنری یکی از موضوعات مهم در حوزه هنر و جامعهشناسی هنر است. واقعیت این است که اثر هنری از لحظهای که خلق میشود، ماهیت ارتباطی داشته و تفسیر آن از سوی مخاطب اهمیت بسیار دارد؛ در این میان به فراخور موضوع، تابلو فرش به عنوان گرایشی نوظهور در زمینه فرش، در عصر حاضر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، به همین دلیل در مقاله حاضر ارتباط مخاطب با اثر هنری یاد شده مطمح نظر بوده تا از این منظر، ارتباط یکی از مفاهیم اصلی در حوزه جامعهشناسی هنر یعنی، عادتوارههای ذهنی در این خصوص هویدا شود. روش مورد مطالعه کیفی بوده و از مصاحبههای عمیق با شیوه نمونهگیری هدفمند در راستای کشف مسئله مورد مطالعه با تعداد 56 نمونه با لحاظ قاعده اشباع استفاده شده است. نگارندگان در این پژوهش در پی پاسخدهی به این سوال هستند که چه عواملی در برقراری ارتباط مخاطب با اثر هنری موثر هستند؟ یافتههای مقاله حاضر نشان داد که در راستای شکلگیری عادتوارههای هنری، جامعهپذیری اولیه با تاثیرگذاری بر شکلگیری مضامینی چون برندگرایی، چشموهمچشمی و مواردی از این دست کالایی شدن اثر هنری تابلو فرش را دامن زده است؛ چیزی که میتوان از آن به عنوان عادتوارههای هنری و از عادتوارههای هنری به عنوان حلقه مفقوده در ارتباط مخاطب با اثر هنری یاد کرد.
The fact is that the artworks has communicative nature at the moment of the creating and its interpretation by the audience is very important. In the meantime, according to the subject, pictorial carpets, has received much attention in the present era, for this reason in the present article, the audience s relationship with the mentioned artwork has been considered from this point of view, the connection of one of the main concepts in the field of sociology of art, that is named mental habitus in this regard is revealed. The studied method is qualitative and deep interviews with targeted sampling method have been used in order to discover the studied question with 56 samples in terms of theoretical saturation. The results of present study showed that in order to form artistic habitus, early socialization by influencing the formation of themes such as branding, showing off and such cases have increased the commodification of artwork of pictorial carpet. Something that can be described as artistic habitus and artistic habitus as a missing link in audience s relationship with the artwork.