چکیده:
با توجه به اصالت مهدویت در باور شیعه و اهلسنت، این اندیشه از جایگاه مستحکمی در بین مسلمانان برخوردار است. برخی از علما و مورخین شهیر اهلسنت نیز به نقل روایی و تاریخی میلاد امام زمان؟عج؟ پرداختهاند. در این پژوهش، انکار میلاد امام دوازدهم شیعه توسط پیشران نسل دوم جریان روشنفکری دینی به روش تاریخ اجتماعی نوین و مطالعات حافظه جمعی تاریخی بررسی شده است. هدف این تحقیق با عنایت به دستاوردهای دو حوزه یاد شده، نگاهی نو به مهدویت و نقد اظهار نظر عجولانه پیشران نسل دوم جریان روشنفکری دینی در این رابطه است. در این میان با رد نگاه کارلایلی به تاریخ، تاکید بر رسالت تاریخ اجتماعی در بعد زیست جهان غیر مادی دنبال شده است. این حیطه دربردارندۀ آیینها، باورها و آداب و رسوم ناظر به آنها، معتقدات و رفتارهای دینی مردم است. با توجه به این رویکرد، برکشیدن زوایای تاریک در تاریخ مورد تاکید است. از سوی دیگر گزارههای متواتر تاریخی که به نوعی حافظه جمعی تاریخی به شمار میآید، انکار اندیشه مهدویت و میلاد مهدی موعود؟عج؟ را به نقد میکشد.
Due to originality of Mahdism in the Shiite and Sunni beliefs, this idea has a strong position among Muslims. Some famous Sunni scholars and historians have also narrated the history of the birth of Imam Zaman(as). In this study, the denial of the birth of the twelfth Shiite Imam by the proponents of the second generation of religious intellectuals has been studied by the method of modern social history and historical collective memory studies. The aim of this research is to take a new look at Mahdism and criticize the hasty comments of the proponents of the second generation of religious intellectuals in this regard, considering the achievements of the two mentioned fields. By rejecting Carlyle's view of history, the emphasis has been on the mission of social history in the dimension of the immaterial biological world. This area includes the religions, beliefs and customs that govern them, the religious beliefs and behaviors of the people. According to this approach, drawing dark corners in history is emphasized. On the other hand, successive historical statements, which are considered as a kind of historical collective memory, criticize the denial of the idea of Mahdism and the birth of the Promised Mehdi(as).
خلاصه ماشینی:
/ بررسی ادله تاریخی میلاد امام زمان؟عج؟ در عرصۀ تاریخ اجتماعی نوین و حافظه جمعی تاریخی سیدمهدی کریمی شهیدی 1 مجتبی سلطانی احمدی 2 تاریخ دریافت: 18/10/1400 تاریخ پذیرش: 29/1/1401 چکیده با توجه به اصالت مهدویت در باور شیعه و اهلسنت، این اندیشه از جایگاه مستحکمی در بین مسلمانان برخوردار است.
در این پژوهش، انکار میلاد امام دوازدهم شیعه توسط پیشران نسل دوم جریان روشنفکری دینی به روش تاریخ اجتماعی نوین و مطالعات حافظه جمعی تاریخی بررسی شده است.
انکار ولادت امام دوازدهم؟عج؟ توسط برخی از افراد نسل دوم جریان روشنفکران دینی ایران، بخصوص پیشران آن در این زمانه نگارش مقالات تحقیقی چندی را به دنبال داشته است: _ «تحلیل مبانی کلامی اعتقاد به مهدویت در«المنار و المیزان»(حسینی بیواره، 1391) _ «نقد و بررسی دیدگاه رشید رضا در حوزۀ مهدویتپژوهی»(جلالی، 1394) این دو پژوهش در حوزه علم کلام به اشکالات وارد شده از طرف رشید رضا پاسخ داده است، اما از علوم تاریخی از جمله تاریخ اجتماعی سخنی به میان نیامده است.
نتیجهگیری با توجه به دستاوردهای تاریخ اجتماعی نوین و حافظه جمعی تاریخی به بررسی انکار میلاد امام دوازدهم امامیه توسط عبدالکریم سروش پیشران روشنفکری دینی زمانه و پیروان وی پرداختیم.
This research, using the descriptive and analytical method, by examining a part of the memories related to Haj Qassem Soleimani, to the work of tact and courage - as two important components in various managerial fields of officials and commanders in the discourse of expectation - in solving crises and overcoming political challenges , Iran's security, economic and resistance front.