چکیده:
نگاهی به نقاط ضعف و کاستیهای نظام مالیاتی کشور نشان میدهد، تحول نظام مالیاتی همواره موضوع بسیار مهمی برای فعالان دولتی و بخش خصوصی بوده است. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیرگذاری رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی میباشد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای کمی به حساب میآید. جامعه آماری این مطالعه کلیه مودیان مالیاتی سطح ادارات شهر تهران است که یک نمونه از آنها بطور تصادفی و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که اثرگذاری رسانه ملی در هر سه حوزه مسئولیت اجتماعی (دو بعد)، کارکرد رسانه (چهار بعد) و عوامل زمینهای (چهار بعد) بر توسعه فرهنگ مالیاتی معنی دار است. با توجه به تاثیر ابعاد مختلف رسانه ملی بر فرهنگ مالیاتی میتوان نتیجه گرفت که سرمایهگذاری در این حوزهها میتواند به توسعه فرهنگ مالیاتی کمک نماید.
A look at the weaknesses and shortcomings of the country's tax system shows that the evolution of the tax system has always been a very important issue for government and private sector activists.
The main purpose of this article is to investigate the impact of national media on the development of tax culture. The research is considered to be a quantitative research in terms of practical purpose. The statistical population of this study is all tax payers at the level of Tehran city offices, a sample of which was randomly selected using Cochran's formula. The data analysis method of this study is focused on structural equation modeling. The findings from the analysis of research data show that the influence of national media on the development of tax culture includes three areas of social responsibility (two dimensions), media function (four dimensions) and contextual factors (four dimensions) and the effect of national media on the development of tax culture in All three areas are significant. Considering the influence of different dimensions of national media on tax culture, it can be a way for policymakers and rulers to accelerate the development of tax culture and, accordingly, the implementation of other development indicators.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدلي براي تأثيرگذاري رسانه ملي بر توسعه فرهنگ مالياتي براساس مدل معادلات ساختاري غلامرضا قبله اي ١ علي اکبر فرهنگي ٢ غلامرضا سبحاني ٣ چکيده نگاهي به نقاط ضعف و کاستي هاي نظام مالياتي کشور نشان مي دهد، تحول نظام مالياتي همواره موضوع بسيار مهمي براي فعالان دولتي و بخش خصوصي بوده است .
اهتمام اصلي اين تحقيق پاسخگويي به سؤالات زير است : • آيا مي توان براي رسانه ملي جهت تأثيرگذاري بر جريان توسعه فرهنگ مالياتي ، مدلي راهبردي طراحي کرد؟ • آيا مدل مزبور از قابليت اجرا و پياده سازي بهينه برخوردار است ؟ • فعاليت هاي رسانه ملي در چه ابعادي، بر مبناي چه مؤلفه هايي بر فرآيند توسعه فرهنگ مالياتي مؤثر واقع مي شوند؟ ادبيات تحقيق اعتقاد بر اين است که فن آوريهاي ارتباطي مدرن شامل حوزه وسيعي از بينش رفتاري در عصر اطلاعات است که مي تواند مورد استفاده دولت نيز باشد.
سطح بالاي ارتباط مالياتي با مؤديان مي تواند منصفانه بودن مالياتهاي پرداخت شده را نشان دهد، جنبه هاي مثبت رعايت حسن نيت از تعهدات مالياتي و اثرات نامطلوبي که ممکن است براي کشور به عنوان يک کل داشته باشد را به مؤديان منتقل کند )٢٠١٦ ,Oats &Onu (.
با توجه به سير تحول نظام مالياتي کشور و استفاده از سامانه هاي نوظهور مثل سامانه مؤديان جنبه نوآورانه اين تحقيق آن است که اثرگذاري همه جنبه هاي رسانه ملي شامل کارکردي، زمينه اي و مسئوليت اجتماعي از طريق رويکرد معادلات ساختاري مورد سنجش و ارزيابي قرار گرفته است .
در اين مرحله الگو و مدل نقش رسانه ملي در توسعه فرهنگ مالياتي با توجه به معادلات ساختاري ارائه شده است .