چکیده:
نظام آموزشوپرورش در دورۀ ابتدایی از گستردهترین نظامهای کلان در جامعه است که سرنوشت جامعه را در بلندمدت تعیین میکند؛ بهعبارت دیگر، مجموعۀ پژوهشها و تجربههای دانشمندان و کشورهای جهان، نشان میدهد که توسعۀ جوامع، رابطۀ بسیار زیادی با نظام آموزشوپرورش ابتدایی آنها دارد. با بهرهگیری از الگوی مناسب ارزشیابی برنامۀ درسی در دورۀ ابتدایی، میتوان اطلاعات ارزندهای جهت تصمیمگیری درخصوص کیفیت برنامههای درسی فراهم آورد تا بهواسطه آن اصلاح و بازنگری برخی ناکارآمدیها انجام پذیرد و اثربخشی و کارایی برنامههای درسی بیش از پیش، افزون گردد. در این پژوهش، تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری باز انجام گرفت. برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. براساس اطلاعات جمعآوریشده الگوی مطلوب ارزشیابی برنامۀ درسی طراحی و تدوین شده و سپس اعتبار الگوی ارزشیابی برنامه درسی طراحیشده از طریق پرسشنامۀ محققساخته، اعتبارسنجی الگوی ارزشیابی برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی از طریق تحلیل عاملی و معادلات ساختاری از طریق نرمافزارLISREL 8. 8 انجام گرفت. اهداف پژوهش: ارائه الگو برنامۀ درسی دوره ابتدایی با محوریت تصویرسازی کتابها. بررسی برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی با محوریت تصویرسازی کتابها مطابق با معیارهای هنر اسلامی. سوالات پژوهش: اجرایی ارزشیابی برنامۀ درسی دوره ابتدایی با محوریت تصویرسازی کتابها به چه صورت است؟ چگونه میتوان از معیارهای هنر اسلامی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی با محوریت تصویرسازی کتابها استفاده کرد؟
The primary education system is one of the most extensive systems in society that determines the fate of society in the long run. In other words, the collection of research and experience of scientists and countries shows that the development of societies has a great relationship with the system. It has their elementary education. By using the appropriate curriculum evaluation model in elementary school, valuable information can be provided to decide on the quality of curricula to correct and revise some inefficiencies and increase the effectiveness and efficiency of curricula. Be added. In this research, data analysis was performed using open coding based on the collected information, the desired curriculum evaluation model is designed and compiled, and then the validity of the curriculum evaluation model designed through a researcher-made questionnaire validation of the elementary school curriculum evaluation model through factor analysis and structural equations through LISREL software. 8.8 was done.Research question:1- How to implement the evaluation of the elementary school curriculum with the focus on illustrating books in accordance with the criteria of Islamic art2- How to use the elementary school curriculum with the focus on illustrating books in accordance with Islamic art standardsresearch goals:1- Presenting the model of the elementary school curriculum with the focus on illustrating books in accordance with the criteria of Islamic art2- Examining the elementary school curriculum with the focus on illustrating books in accordance with the criteria of Islamic artKeywords: Curriculum Planning, Islamic Art, Evaluation, Content Analysis.