چکیده:
رضایت جنسی از جمله بااهمیت ترین مسایل زندگی زناشویی زوجین بوده و زمینه ساز آرامش و محبت بیشتر زوجین و استحکام خانواده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش جنسی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر رضایت جنسی زوجین انجام شده است. طرح پژوهش از نوع «نیمه تجربی» و به شیوه پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعه این پژوهش را تمام زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره «ماوا» شهر قم تشکیل می دادند که خواستار شرکت در جلسات آموزشی، به منظور بهبود رضایت جنسی خود بودند. نمونه پژوهش شامل 14 زوج واجد شرایط بودند که به شیوه «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه قرار داده شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه «رضایت جنسی» لارسون (1998) بود که توسط شرکت کنندگان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون با پیگیری (دو ماه) تکمیل شد. 10 جلسه آموزش جنسی یک ساعته با توالی هر هفته دو جلسه برای گروه مداخله اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.19 و با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد آموزش جنسی مبتنی بر آموزه های اسلامی، رضایت جنسی مردان (557/86= F و 001/0 =P) و رضایت جنسی زنان (475/18= F و 001/0=P) گروه مداخله را به طور معناداری افزایش داده است. همچنین آموزش جنسی مبتنی بر آموزه های اسلامی در ارتقای رضایت جنسی موثر است.
Sexual satisfaction is one of the most important issues in the married life of couples and is the basis for more peace and affection of couples and family strength. This study was conducted with the aim of investigating the effect of sexual education based on Islamic teachings on the sexual satisfaction of couples. The research design is "semi-experimental" and pre-test-post-test and follow-up with the control group. The statistical population of this research consisted of all the couples who referred to the counseling center "Mawa" in Qom city, who wanted to participate in educational sessions in order to improve their sexual satisfaction. The research sample consisted of 14 eligible couples who were selected by "available sampling" method and were randomly placed into two intervention and control groups. The data collection tool was Larson's "Sexual Satisfaction" questionnaire (1998), which was completed by the participants in the pre-test and post-test phases with follow-up (two months). 10 one-hour sex education sessions with two sessions per week for the intervention group have been implemented. Using SPSS.19 software and analysis of covariance method data were analyzed. The results showed that sexual education based on Islamic teachings has significantly increased the sexual satisfaction of men (F=86.557 and P=0.001) and women's sexual satisfaction (F=18.475 and P=0.001) of the intervention group. Also, sexual education based on Islamic teachings is effective in promoting sexual satisfaction.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد آموزش جنسي مبتني بر آموزههاي اسلامي، رضايت جنسي مردان (557/86 F= و 001/0 P=) و رضايت جنسي زنان (475/18 F= و 001/0P=) گروه مداخله را بهطور معناداري افزايش داده است.
با توجه به اهميت مسئله سلامت جنسي و نقش آن در رضايت جنسي و کم کردن آسيبهاي فردي و اجتماعي، در متون ديني اهميت ويژهاي به آن داده شده و به صورت جزئي و دقيق به آن اشاره شده است، بهگونهایکه ميتوان براساس اين متون، به الگوي جامعي که تأمينکننده سلامت جنسي فرد، خانواده و اجتماع است، دست يافت و براساس آن، بسته مداخلاتي آموزشي طراحي نمود که با نگاهي جامع و دقيق، موجب ارتقا و بهبود سلامت جنسي زوجين و در نتيجه افزايش رضايت جنسي آنان شود.
بحث و نتيجهگيري مطالعه حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش جنسي مبتني بر آموزههاي ديني بر رضايت جنسي زوجين انجام شد و همانگونه که نتايج نشان داد، افزايش معناداري در رضايت جنسي آزمودنيهاي مرد و زن گروه مداخله نسبت به گروه گواه، در پسآزمون نسبت به پيشآزمون مشهود است که نشان از اثربخشي معنادار بسته آموزش جنسي بر رضايت جنسي مردان و زنان دارد.
نتايج مطالعه بارون و همکاران به نقل از شمس مفرحه و همکاران (1389) نيز نشان داد که آموزش جنسي يا مشاوره زناشويي، علاوه بر اينکه بر رضايت جنسي زوجين مؤثر است، نقش مهمي در سلامت خانواده، جلوگيري از بيماريهاي مقاربتي، کاهش خشونت جنسي، نگرش مثبت نسبت به روابط جنسي، لذت جنسي و کاهش ناسازگاري در خانواده ايفا ميکند.
نتايج اين مطالعه نشان داد آموزش جنسي در افزايش رضايت جنسي زوجين گروه مداخله مؤثر بوده است.