چکیده:
تحقیقات نشان داده است که تجربیات زیسته والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی بیش فعالی ADHDمملو از استرس»
ناامیدیء انگ» عدم حمایت و کمترین مشارکت در یادگیری فرزندانشان است. دستورالعمل های عمل بالینی آکادمی اطفال آمریکا در
سال ۲۰۲۲ توصیه می کند که والدین در زمینه مدیریت رفتارباید آموزش دریافت کنند این پژوهش کیفی با هدف درک استرس
والدگری مادران کودکان مبتلا به ADHDمحدود است و مداخلات کمی برای هدف قرار دادن مستقیم استرس آنها طراحی شد.
هدف این مطالعه بررسی تجارب زیسته استرس والدگری مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه (ADHD) به
منظور تدوین الگوی مدیریت استرس و ارائه راهبردهای مقابله ای کارآمدبا استفاده از روش کیفی می باشد سئوالات تحقیق شامل
۱-مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه ADHDچه تجربه هایی در زمینه استرس والدگری در ارتباط با
فرزندان خود داشته اند؟ ۲-چه الگویی جهت مدیریت استرس و ارائه راهبردهای مقابله ای کارآمدبرای مادران کودکان مبتلا به
اختلال بیش فعالی-نقص توجه ADHDمی توان ارائه نمود؟می باشد.یازده نفر از مادران کودکان مبتلا به ADHDدر تحقیق
حاضر شرکت کردند. سوالات باز به بررسی تجربیات استرس والدگری مادران پرسیده شد. مصاحبه های فردی با استفاده از تحلیل
موضوعی ضبطه رونویسی و کدگذاری شدند و درنهایت یک جلسه مصاحبه گروهی دوساعته نیز برگزار و مطالب جلسه نیز تحلیل
موضوعی گردید. مادران همچنین فرم کوتاه شاخص استرس والدین را تکمیل کردند. این والدین ساکن استان تهران بودند مشتریان
یک مرکز مشاوره در اندیشه تهران بودند از آنها پرسیده شد که چه تجربه هایی در زمینه استرس والدگری در ارتباط با فرزندان خود
داشته اند؟ یافتههای حاصل با بهرهگیری از روششناسی پدیدارشناختی» مضامین توصیفی را درباره آن تجربیات تولید کرد.نه موضوع
اصلی در زمینه استرس والدگری ومدیریت استرس و ارائه راهبردهای مقابله ای کارآمدشناسایی شد: ۱) رفتار کودک شبیه یک
"ماشین خرابکاری" است.۲) جلوگیری و مقابله با جنگ درخانه ۳تسلط برخانواده ۴) درک نیاز به کمک ۵) یا ناامید کننده یا
چالش برانگیز ۶) یافتن درمانگر مناسب» ۷) تمرین مراقبت از خودء ۸)راهبردهایی برای کمک به یادگیری و )٩ مشارکت در مدرسه و
خانه. پنج نفر از یازده شرکتکنندهای که پرسشنامه استرس والدگری را تکمیل کردندء در محدوده بالینی قابل توجهی امتیاز گرفتند
که نشاندهنده سطوح استرس است که نیاز به حمایت حرفهای دارد. نتایج تحقیق نشان داد که والدین استرس بالای خود را به رفتار
فرزندان» نیازهای برآورده نشده برای حمایت و انگ اجتماعی نسبت می دهند. والدین درخواست حمایت میکنند تا بتوانند با آنها
کنار بیایند و به نظر میرسد که نماینده یک جمعیت بالینی هستند که نیاز به مراقبت از سلامت روان دارند و از خودشان حمایت
میکنند. مداخلات آتی که مستقیما استرس والدین کودکان مبتلا به ADHDرا هدف قرار می دهندء ممکن است مزایای گسترده
ای را برای فرزندان و خانواده های آنها فراهم کند.
خلاصه ماشینی:
دستورالعمل هاي عمل باليني آکادمي اطفال آمريکا در سال ٢٠٢٢ توصيه مي کند که والدين در زمينه مديريت رفتاربايد آموزش دريافت کنند اين پژوهش کيفي با هدف درک استرس والدگري مادران کودکان مبتلا به ADHD محدود است و مداخلات کمي براي هدف قرار دادن مستقيم استرس آنها طراحي شد.
مداخلات آتي که مستقيما استرس والدين کودکان مبتلا به ADHD را هدف قرار مي دهند، ممکن است مزاياي گسترده اي را براي فرزندان و خانواده هاي آنها فراهم کند.
از آنجايي که صداهاي مادران ايراني در تعداد انگشت شماري از مطالعات موجود که استرس والديني والدين کودکان مبتلا به ADHD را نشان داده اند، کمتر ارائه شده است ، همچنين مهم است که به تنوع صداها اضافه شود تا بفهميم آيا تفاوت هاي بين فرهنگي در استرس تجربه شده توسط افراد وجود دارد يا خير.
١-١- طغيان هاي غير قابل کنترل ٢-١- حواس پرتي هاي کودک ٣-١- خودبيزاري (نفرت )کودک ٢-جلوگيري و مقابله با جنگ درخانه ٢-١-حالت بيش از حد هوشياري ٢-٢-تاب آوري درمقابل استرس ٣-خانواده از هم مي پاشد روابط دوام نمي آورند(بر خانواده تسلط داشته باشند) ٣-١-تاثير برخواهر يا برادر(ساير کودکان ممکن است احساس کنند ناديده گرفته شده اند) ٣-٢-تاثير بروالدين (فشار بر ازدواج ) ٤-حس حمايت ازکودک(اين کار لعنتي سخت است )(احتياج و نياز به کمک ) ٤-١-انگ اجتماعي ٤-٢-نيازهاي برآورده نشده کودک ٥- خسته کننده يا چالش برانگيز ٦- پيدا کردن درمانگر مناسب ٧- تمرين مراقبت از خود ٨- راهبردهاي مشخص براي کمک به يادگيري ٩- مشارکت مدرسه و خانه مرحله ٥: يک توضيح جامع ايجاد کنيد در اين مرحله محقق توصيفي جامع و کامل از پديده تجارب زيسته استرس والدگري مادران کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي-نقص توجه (ADHD) نوشته است .