چکیده:
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر به منظور تعیین تأثیر برنامه درسی بر خودکارامدی حرفهای دانشجومعلمان رشتههای علوم تربیتی (آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنائی و راهنمایی و مشاوره تربیتی) دانشگاه فرهنگیان اصفهان و با روش پژوهش توصیفی انجام شده است.روشها: در این پژوهش 241 نفر از دانشجومعلمان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدهاند مشارکت نمودهاند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته دارای روایی صوری و محتوایی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 977/0 بوده است.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارامدی حرفهای دانشجومعلمان (001/0p=، 55/6 X=) و ابعاد آن یعنی بعد شناختی (001/0p=، 08/6 X=)، بعد عاطفی (001/0p=، 40/7 X=) و بعد رفتاری (001/0p=، 18/6 X=) بالاتر از حد متوسط (5/5) محقق شده است. میزان خودکارامدی حرفهای طی سالهای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان افزایش معنی داری در سطح (001/0p=) داشته است. اما؛ بین میانگین نمرات خودکارامدی از نظر رشته تحصیلی و از نظر جنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد.نتیجه گیری: در نهایت نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد، برنامه های درسی اجرا شده ی دانشگاه فرهنگیان توانسته در حد مقبولی خودکارامدی حرفه ای دانشجومعلمان را در طی چهار سال تحصیل آن ها رشد دهد.
Background and Objectives: The aim of this research was to Impact Of Implemented curriculum
On Student-Teacher professional self-efficacy Course of Educational Sciences, Isfahan city
Farhangian University points of view.
Methods: The research method was descriptive-survey. Statistical sample were 241 Student-
Teachers who selected through stratified random sampling from relating to Course of Educational
Sciences. The data were gathered through a 72-item researcher made the questionnaire. The
questionnaire content and formal validities were admitted by university professors. The reliability
of the questionnaire was 0/977 Cronbach`s alpha coefficient. The obtained data were analyzed by
single sample T-test, t for two independent samples, variance analysis (F), and LSD.
Findings: The research findings showed that professional self-efficacy (p=0/001, X =6/55) and its
components such as cognitive (p=0/001, X =6/08), emotional (p=0/001, X =7/40) and behavioural
(p=0/001, X =6/18) were above the average.
Conclusion: The finding indicated that there were significant differences between professional
self-efficacy mean scores relating to respondents views in the different year of entry to University
but there was no difference between mean scores regarding sex, the course of study.