چکیده:
صنعت گردشگری به سرعت در حال تطبیق خود با شرایط جدید و رشد تکنولوژی های آنلاین و هوشمند است. از آن جا که محتوای تولیدشده توسط کاربران (گردشگران) داده های درخوری درباره تصویر مقصد نزد گردشگران ارائه میدهد، هدف پژوهش حاضر بررسی تصویر مقصد ایران در رسانه اجتماعی اختصاصی گردشگری TripAdvisor بود که در سه بعد شناختی، احساسی و رفتاری انجام شد. این وبسایت یکی از پرمخاطب ترین پلتفرمهای آنلاین گردشگری است که محتوای تولیدشده توسط کاربر در آن منتشر می شود. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی اتخاذ شد. به منظور پوشش نظرات متفاوت کاربران، دو بخش مهم از این وبسایت یعنی Things to do و Iran Travel Forum در بازه زمانی سه ساله 2019 تا ابتدای 2022 به عنوان جامعه آماری مد نظر قرار گرفت. نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای و تصادفی به کار رفت. کدگذاری توسط کدگذاران بر پایه کدنامه تدوین شده انجام شد. محتوای شبکه اجتماعی تریپ ادوایزر در سه بعد شناختی، احساسی و رفتاری تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن بود که بیشترین دغدغه گردشگران خارجی بالقوه درباره امور زیرساختی ایران، به ویژه حمل و نقل، ویزا، تبادل ارز و بعضا خدمات تجاری میزبانی است. نشانه هایی از اطلاعرسانی ناکافی، عدم دسترسی به اطلاعات بهروز و جامع به صورت آنلاین، تناقض در اطلاعات موجود، و ناپایداری رویهها در زمینه صدور ویزا و خدمات حملونقل در این محتواها نیز به چشم می خورد. اگرچه میراث ملموس و جاذبههای تاریخی و فرهنگی ایران از سوی کاربران بسیار جذاب به نظر رسیده ، پیوند این جاذبه ها با جاذبه های انسانی و اجتماعی جامعه میزبان معاصر، شگفتی و جذابیت مضاعفی برای گردشگران به ارمغان آورده بود. این یافته ها می تواند به برنامه ریزی بازاریابی مقصد ایران توسط سازمان ملی مدیریت مقصد (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و بخش خصوصی صنعت میزبانی ایران کمک کند.
The tourism industry is rapidly adapting to new conditions and the growth of online and smart technologies. Since user-generated content provides relevant data to find out about the image of a destination among tourists, this study aimed to investigate the status of Iran’s destination image on TripAdvisor, one of the most popular online tourism platforms. The study adopted a quantitative content analysis research method. To cover different opinions, two important parts of this website, namely Things to Do and Iran Travel Forum, were considered as the statistical population in the three-year period from 2019 to the beginning of 2022. Multistage random cluster sampling was used, and coding was done by coders based on the compiled codebook. The content of TripAdvisor social network was analyzed in three cognitive, emotional, and behavioral dimensions. The findings indicated that potential foreign tourists are most concerned about Iran’s infrastructural affairs, especially transportation, visa, currency exchange, and sometimes hosting business services. Signs of insufficient information, lack of access to up-to-date and comprehensive information online, contradictions in available information, and instability of procedures in the field of visa issuance and transportation services can also be seen in these contents. Although users considered Iran’s tangible heritage and historical and cultural attractions very attractive, the connection of these attractions with the human and social attractions of contemporary host society had brought a double surprise and attraction.