چکیده:
زمینه: کارآفرینی سازمانی، یکی از راههای پاسخگویی سازمانها و موسسات دولتی به الزامات محیطی میباشد. در سازمانهای امروزی اکثر بخشهای سازمان به مانند تیم در جهت تحقق اهداف سازمان عمل کرده و با هم همکاری میکنند.هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل زمینه ساز بهبود سطح ادراک شده از خلاقیت تیم و تاثیر آن بر کارآفرینی سازمانی میباشد.روش: مطالعه حاضر از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات جز تحقیقات توصیفی- همبستگی میباشد. این پژوهش در ادارات دولتی شهرستان سرایان انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادههای ابعاد خلاقیت تیم از پرسشنامه لیو و همکاران (2021) و متغیر کارآفرینی سازمانی از پرسشنامه هیل (2003) استفاده شده است. پایایی کلی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 892/ 0 به دست آمد، دادههای گردآوری شده با نرمافزار SPSS و AMOS و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل گردید.یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد رفتارهای تعاملی تیمی، اعتماد سریع تیمی، تعارض تیمی و وابستگی متقابل وظیفهای بر سطح ادراک شده از خلاقیت تیم تاثیر معناداری دارد. سطح ادراک شده از خلاقیت تیم نیز بر کارآفرینی سازمانی تاثیر معناداری دارد. همچنین تفاوت معناداری بین خلاقیت تیمی و کارآفرینی سازمانی در ادارات دولتی شهرستان سرایان مشاهده نشد.نتیجهگیری: براساس یافتههای بدست آمده از این تحقیق، بهکارگیری تیمهای کاری باعث بروز خلاقیت میشود. از طرفی خلاقیت عنصر اصلی کارآفرینی سازمانی است. سازمانهایی که ایدهها نو در آن-ها حمایت و پشتیبانی میشود مسیر پیشرفت و بهبود عملکرد را به سرعت طی میکنند و با تغییرات محیطی همراه میشوند، فرصتها را بهتر شناسایی کرده و با بهرهبرداری از آنها خود را از دیگر سازمانها متمایز میکنند و به سازمانهای کارآفرین تبدیل میشوند.
IntroductionOrganizational entrepreneurship is one of the ways for government organizations and institutions to respond to environmental requirements. Many organizations have turned to team-based systems to increase accountability and work to foster innovation and creativity. In today's organizations, most of the departments of the organization act like a team and cooperate with each other to achieve the goals of the organization. The main purpose of this study is to investigate the factors that improve the level of team creativity and its impact on organizational entrepreneurship.MethodThe present study is an applied research in terms of purpose and descriptive-correlational details in terms of data collection method. This research has been done in government offices of Sarayan city. Data collection tools were standard questionnaires. After confirming the validity and reliability of the instrument, the collected data were analyzed by SPSS and AMOS software using structural equation modeling.ResultsThe results showed that team interaction behaviors, rapid team trust, conflict and interdependence of tasks have a significant effect on the level of team creativity. Also, the level of performance of team creativity has a significant effect on organizational entrepreneurship.DiscussionAccording to the findings of this study, use of work teams causes creativity. On the other hand, creativity is the main element of organizational entrepreneurship. Organizations in which new ideas are supported and progress quickly and go along with environmental changes, better identify opportunities and take advantage of them. By removing them, they differentiate themselves from other organizations and become entrepreneurial organizations.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل زمینه ساز بهبود سطح ادراک شده از خلاقیت تیم و تأثیر آن بر کارآفرینی سازمانی مهدی رشیدی ،١ سیدعلی بنیهاشمی ٢*، بتول دنیائی٣ چکیده زمینه : کارآفرینی سازمانی، یکی از راه های پاسخ گویی سازمان ها و مؤسسات دولتی به الزامات محیطی است .
هدف : هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل زمینه ساز بهبود سطح ادراک شده از خلاقیت تیم و تأثیر آن بر کارآفرینی سازمانی است .
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد رفتارهای تعاملی تیمی، اعتماد سریع تیمی، تعارض تیمی و وابستگی متقابل وظیفه ای بر سطح ادراک شده از خلاقیت تیم تأثیر معناداری دارد.
اطلاعات اولیه این پژوهش که شامل سنجش متغیرهای مستقل رفتارهای تعاملی، اعتماد سریع تیمی، تعارض تیمی، وابستگی متقابل وظیفه ای که ابعاد تشکیل دهنده سطح ادراک شده از خلاقیت تیمی است با استفاده از پرسشنامه لیو و همکاران (٢٠٢١) و متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی از 151 طریق پرسشنامه هیل (٢٠٠٣) به دست آمده است .
آزمون بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش ل متغیر آماره آزمون سطح معناداری فرد رفتارهای تعاملی تیمی ٠/١٧٣ ٠/٠٠١ ی و اعتماد سریع تیمی ٠/١٤٨ ٠/٠٥١ سازم تعارض تیمی ٠/١٣٨ ٠/٠٠١ انی وابستگی متقابل وظیفه ای ٠/٢٢٥ ٠/٠٠١ بر سطح ادراک شده خلاقیت تیمی ٠/١٠٤ ٠/٠٥٨ کارآفرینی سازمانی ٠/١٤٢ ٠/٠٠١ خلاقی ت مدیرا ن فرض صفر آزمون کولموگروف - اسمیرنوف به این موضوع دلالت میکند که توزیع نرمال است و فرض یک این آزمون بر غیرنرمال بودن توزیع دلالت دارد.