چکیده:
زمینه: استرس در معنای کلی و استرس تحصیلی بهعنوان یکی از انواع مهم آن میتواند، پویایی و خلاقانه بودن آموزش و بهینهشدن پتانسیل انسانی را به چالش بکشد بنابراین شناخت عوامل موثر بر انتخاب سبکهای مقابله ضروری به نظر میرسد. هدف: تبیین اثر عاملیت انسانی و هوش هیجانی بر سبک مقابله با استرس تحصیلی با میانجیگری تمایلات نوستالوژیک در دانشآموزان پسر. روش: پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم رشتههای شاخه نظری شهر کاشان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که تعداد 497 دانشآموز به روش تصادفی انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای شــخصیت عاملیتی کوته (1997)، هوش هیجانی شرینگ، سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر و آمادگی نوستالژیک هاولنا و هولاک (2004) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی و روش معادلات ساختاری از نرمافزار آماری SPSS. 26و lisrel 8. 8 استفاده شد. یافتهها: پارامترهای مدل همگی معنادار بودند (0. 01 > p) میزان بار عاملی سوالات بالاتر از 4/ 0 بود که نشان میدهد که تمام مولفهها از همسانی مناسبی برخوردار هستند. نتیجهگیری: عاملیت انسانی و هوش هیجانی بهصورت مستقیم و مثبت سبک مقابلهای مسئله مدار وبصورت مستقیم و منفی سبک مقابلهای هیجانمدار واجتنابی را با میانجیگری تمایلات نوستالژیک تحتتاثیر قرارداد
Background: Stress in the general sense and academic stress as one of its important types can challenge the dynamism and creativity of education and the optimization of human potential, so knowing the factors affecting the choice of coping styles seems essential.Objective: To explain the effect of human agency and emotional intelligence on the style of coping with academic stress through the mediation of nostalgic tendencies in male students.Method: Descriptive-correlation research was of structural equation analysis type. The statistical population was the male students of the second secondary level of theoretical branches in Kashan city in the academic year of 2013-2014, 497 students were randomly selected. Students answered questionnaires of Cote's (1997) agentive personality, Schering's emotional intelligence, Andler and Parker's coping styles, and Havelena and Holak's (2004) nostalgic readiness. In order to analyze the data and test the hypotheses, correlation coefficient and structural equation method were used using SPSS.26 and lisrel 8.8 statistical software.Findings: The parameters of the model were all significant (p Conclusion: Human agency and emotional intelligence directly and positively influenced the problem-oriented coping style and directly and negatively affected the emotion-oriented and avoidant coping style with the mediation of nostalgic tendencies.Keywords: human agency, emotional intelligence, academic stress coping styles and nostalgic tendencies
خلاصه ماشینی:
بررس در کنار توضیحات فوق و نقش راهبردهای مقابله با استرس بر عملکرد تحصیلی ی دانش آموزان به نظر می رسد هوش هیجانی، عاملیت انسانی و عامل نوستالژیک بر روی تأثیر عوام انتخاب راهبردهای مقابله با استرس تأثیرگذار باشند و از سوی دیگر با توجه به بررسی پیشینه ل و خلأ پژوهشی، هدف پژوهش حاضر برازش مدل و تبیین اثر عاملیت انسانی و هوش فرد هیجانی بر سبک مقابله با استرس تحصیلی با میانجیگری تمایلات نوستالژیک در ی و دانش آموزان پسر است و در پی پاسخگویی به این سؤال است که آیا بین عاملیت انسانی و سازم هوش هیجانی با انتخاب سبک های مقابله با استرس با میانجی گری تمایلات نوستالژیک انی بر رابطه معنادار وجود دارد؟ خلاقی ت مدیرا ن 1 1 .
بارهای عاملی استاندارد شده ، واریانس تبیین شده و آماره t برای متغیرهای مکنون پژوهش عامل عامل ها بار عاملی واریانس تبیین شده آماره t نوستالژی شخصی ٠/٦٨ ٠/٤٧ - ٢٠٧ نوستالژی بین فردی ٠/٦٤ ٠/٤١ **١٢/١٦ تمایلات نوستالژیک نوستالژی فرهنگی ٠/٦٨ ٠/٤٦ **١٢/٧٧ بررس نوستالژی مجازی ٠/٥٩ ٠/٣٥ **١١/٤٤ ی عزت نفس ٠/٨٧ ٠/٧٦ **٢٣/٦٠ غایت در زندگی ٠/٧٩ ٠/٦٢ **٢٠/١٥ تأثیر عاملیت منبع کنترل درونی ٠/٧٩ ٠/٦٢ **٢٠/١٩ عوام خودکارآمدی ٠/٨١ ٠/٦٥ **٢٠/٩٠ ل خودآگاهی ٠/٩٠ ٠/٨١ **٢٥/٤٢ فرد خودکنترلی ٠/٨٠ ٠/٦٥ **٢١/١٩ ی و هوش هیجانی خودانگیزی ٠/٨٦ ٠/٧٤ **٢٣/٥٦ سازم هشیاری اجتماعی ٠/٨٣ ٠/٧٠ **٢٢/٤٦ مهارت های اجتماعی ٠/٧٣ ٠/٥٣ **١٨/٣٦ انی P < 0/05 * P < 0/01 ** بر شاخص های گزارش شده در تحلیل معادلات ساختاری نشان دهندة برازش مطلوب داده ها خلاقی با مدل است .