چکیده:
هدف: نشاط ذهنی دانشجویان بعنوان یکی از مولفههای مهم روان شناسی مثبت نگر دارای پیامدهای مثبت و مطلوبی نظیر ارتقاء سلامت روان، پیشرفت تحصیلی و بهبود کیفیت زندگی تحصیلی می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط ادراک از بهزیستی دانشگاه بر نشاط ذهنی دانشجویان با توجه به نقش واسطه ای اهداف پیشرفت در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور جهرم انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی و از منظر هدف کاربردی می باشد. برای این منظور324 نفر(214زن، 110مرد)از دانشجویان دانشگاه پیام نور به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و به پرسشنامه ی خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای بهزیستی دانشگاه(کانیو، الانن، لینتونن و ریمپلا، 2002)، نشاط ذهنی(ریان و فردریک، 1997) واهداف پیشرفت(میدلتن و میگلی، 1997)پاسخ دادند. ضمناً قابلیت اعتماد مقیاسها براساس ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر بوسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید.بحث و نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که مؤلفههای بهزیستی دانشگاه(شرایط دانشگاه، روابط اجتماعی، روشهای خودشکوفایی، وضع سلامت)از طریق واسطه گری مؤلفههای اهداف اجتناب –عملکرد، اهداف رویکرد- عملکرد به صورت غیرمستقیم و منفی نشاط ذهنی دانشجویان را تحت تأثیر قرار می دهد. از طرفی براساس نتایج، متغیر بهزیستی دانشگاه از طریق واسطه گری اهداف تبحری نشاط ذهنی را به صورت غیرمستقیم و مثبت تحت تأثیر قرار می دهد. بر اساس یافتهها بیشترین اثر مستقیم بر نشاط ذهنی دانشجویان مربوط به متغیر اهداف اجتناب-عملکرد و بشترین اثر غیر مستقیم بر نشاط ذهنی دانشجویان مربوط به روشهای خودشکوفایی می باشد. همچنین بر اساس یافتهها 36 درصد از واریانس نشاط ذهنی دانشجویان توسط مولفههای بهزیستی دانشگاه و اهداف پیشرفت تبیین می گردد. بررسی شاخصهای برازندگی نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش با دادههای گردآوری شده از دانشجویان پیام نور دارای برازش نسبتاً مناسبی می باشد. بر اساس این یافتهها توجه به مولفههای بهزیستی دانشگاه می تواند زمینه گرایش دانشجویان به سمت الگوهای سازگار هدف گزینی تحصیلی را فراهم نماید و در نتیجه بستر بهبود نشاط ذهنی دانشجویان فراهم می گردد.
Objective: The mental vitality of students as one of the important components of positive psychology has positive and desirable consequences such as improving mental health, academic acheivement and improving the quality of academic life. Therefore, the current study was conducted with the aim of presenting a causal model of the relationship between perceptions of university well-being and students' subjective vitality with regard to the mediating role of achievement goals among the students of Payam Noor Jahrom University.Materials & methods: This research is descriptive in terms of correlation type and in terms of practical purpose. For this purpose, 324 students (214 females, 110 males) of Payame Noor students were selected by relative stratified sampling method and a self-report questionnaire consisting of university welfare subscales (Kanyo, Ellen, Lintonen, Rimpla, 2002), subjective vitality (Ryan and Frederick 1997), and progress goals (Middleton and Migley 1997). In addition, the reliability of the scales was checked and confirmed based on Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the data, Pearson's correlation coefficient and path analysis method were used by LISREL software.Discussion & Conclusion: The finding showed that the components of university well-being (university conditions, social relations, self-fulfillment methods, health status) indirectly and negatively affect the students' mental vitality through the mediation of the components of avoidance-performance goals, performance approach goals Gives. On the other hand, based on the results, the university welfare variable indirectly and positively affects mental vitality through mediation of mastery goals. According to the findings, the most direct effect on students' mental vitality is related to the variable of avoidance-performance goals, and the most indirect effect on students' subjective vitality is related to self-actualization methods. The study of fitness indicators showed that the proposed research model is relatively good. Based on these findings, paying attention to the components of the university's well-being can provide the background for students' tendency towards consistent patterns of academic goal selection, and as a result, the basis for improving the mental vitality of students is provided.