چکیده:
هدف: امروزه بسیاری از سازمانها و شرکتها با رقابت فزاینده پایدار و نامطمئنی روبهرو هستند که بهواسطه نوآوریهای فنّاورانه، تغییر محیطهای بازاری و نیازهای در حال تغییر مشتریان، شدت یافته است. در این شرایط است که برونسپاری فعالیتهای سازمان، بهعنوان ضرورت اجرایی و یک راهبرد اجتنابناپذیر برای سازمانها مطرح میگردد که طی چند دهه گذشته در اکثر کشورها موردتوجه بوده است. ازاینروی این پژوهش باهدف شناسایی و اولویتبندی فعالیتهای آموزشی قابل برونسپاری در یک دانشگاه سازمانی صورت گرفت.مواد و روشها: روش پژوهش آمیخته بود. این پژوهش دارای روش نمونهگیری، هدفمند ملاک مدار، گلوله برفی و تصادفی ساده بود . برای شناسایی معیارهای تصمیمگیری،با بررسی ادبیات و مطالعه اسناد و مدارک موجود و انجام مصاحبههای عمیق با 5 نفر از خبرگان و با بهرهگیری از کدگذاری مفاهیم،50 معیار برونسپاری شناسایی شد و در اختیار گروه دوم خبرگان (13 نفر) قرار گرفت. بهمنظور شناسایی فعالیتهای اصلی آموزشی پس از مطالعه اسناد بالادستی پرسشنامه مربوطه طراحی و در اختیار 35 نفر از کارشناسان حوزه آموزش، خبرگان و اساتید قرار گرفت. در بخش کمی، پرسشنامه زوجی محقق ساخته باهدف تصمیمگیری چند شاخصه MADM بین گروهی از خبرگان و صاحبنظران امر آموزش دانشگاه به تعداد 39 نفر به شکل هدفمند توزیع شد و با استفاده از روش تاپ سیس و آنتروپی شانون اولویتبندی فعالیتها انجام گرفت.بحث و نتیجهگیری: نتایج 5 معیار را بهعنوان معیار نهایی معرفی کرد که شامل،تمرکززدایی از فعالیتهای آموزشی، تمرکز بر اجرای راهبردهای آموزشی،حفظ و ارتقاء ارزشهای سازمانی، ارتقاء وضعیت مالی (درآمدزایی، صرفهجویی مالی و...) و سرعت بخشیدن به انجام فرایندها و فعالیتهای آموزشی بودند و 43 فعالیت غیر اصلی در 4 حوزه، نیازسنجی و امکانسنجی، برنامهریزی، اجرا و ارزیابی و نظارت مرتب شدند و با توجه به معیارها 13 فعالیت آموزشی برای برونسپاری معرفی شدند. طراحی« آموزشهای موردنیاز اساتید و مربیان» در حوزه نیازسنجی اولویت اصلی در چهار معیار،«پیکرهبندی نرمافزاری و سختافزاری سیستم جامع آموزش »در حوزه برنامهریزی اولویت سه معیار و« برگزاری مناسب کلاسهای نظری و عملی»اولویت اصلی دو معیار گردید و جالب این است که «شناسایی موانع موجود در عملکرد مطلوب کارکنان آموزشی» توسط هر پنج معیار جزء اولویتهای اصلی برای برونسپاری قرارگرفته است. درنهایت نتایج نشان داد که،تدوین دستورکارهای دروس مهارتی،شناسایی موانع کارآمدی دانشجویان،نیازسنجی آموزشی، پیکره بندی سیستم جامع آموزش از فعالیت های آموزشی قابل برون سپاری می باشد.
Objective: Today, many organizations and companies face increasingly stable and uncertain competition, which has been intensified by technological innovations, changing market environments, and changing customer needs. It is in this context that outsourcing the activities of the organization is considered as an executive necessity and an inevitable strategy for organizations that has been considered in most countries over the past few decades. Therefore, this study was conducted to identify and prioritize outsourced educational activities in an organizational university. Materials and Methods: The research method was mixed. This study had a sampling method, purposive criterion-oriented, snowball and simple random. Was identified and given to the second group of experts (13 people). In order to identify the main educational activities, after studying the upstream documents, the relevant questionnaire was designed and provided to 35 education experts, experts and professors. In the quantitative part, a researcher-made couple questionnaire was purposefully distributed among a group of experts and experts in university education to make a multi-criteria MADM multi-criteria decision and activities were prioritized using Top Sis and Shannon entropy methods. The results introduced 5 criteria as the final criteria, which include decentralization of educational activities, focus on the implementation of educational strategies, maintaining and promoting organizational values, improving financial status (revenue generation, financial savings, etc.) and accelerating the implementation of processes and activities. Were educational and 43 non-core activities in 4 areas, needs assessment and feasibility, planning, implementation and evaluation and monitoring were organized and according to the criteria, 13 training activities for outsourcing were introduced. The design of "trainings required by professors and trainers" in the field of needs assessment was the main priority in four criteria, "software and hardware configuration of the comprehensive education system" in the field of planning was a priority of three criteria and "proper holding of theoretical and practical classes" was the main priority of two criteria. "Identification of barriers to the optimal performance of training staff" by all five criteria is one of the main priorities for outsourcing.